Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ÁLSZENTEK ÖSSZEESKÜVÉSE

Komáromi Jókai Színház  

Mihail Bulgakov a sztálini „nagy” idők legtehetségesebb és valószínűleg legjobb írója a rendszer kiszolgáltatott, sokat mellőzött, erkölcsileg megtiport mivoltában sokszor kiáltott a mélyből az ég felé, hogy elég volt! A legfőbb hadúr – Sztálin – úgy játszott vele, mint macska az egérrel. Az író elkeseredését belefojtotta színpadi műveibe, köztük is elsősorban a Moliere tragikus életsorsáról szóló „Álszentek összeesküvésé”-be. Így lett a színmű (a szerző korábban írt regényéből alkalmazta színpadra a cselekményt) a művész hatalomhoz való viszonyának, a függésnek, zsarolhatóságnak szinte enciklopédikus megjelenítése. Bulgakov belebújt Moliere álarcába, onnan kürtölte világgá megaláztatását, hogy a végén kimondhassa: szemernyi megalkuvás sem fogadható el, inkább a halál! Az 1929-ben írt színművet a moszkvai hét előadás után leparancsolták a színpadról.

Martin Huba szlovák rendező vitte színre Bulgakov drámáját a komáromi magyar nyelvű színtársulatban. Rendezése elsősorban szövegcentrikus, másodsorban „kézműves” módszerekkel él a színpad átrendezését illetően. A helyszín egyébként is elmosódik otthon és hivatal, királyi fogadás, színházi öltöző között, a főhős az életét játssza a színpadon is. A néhány nélkülözhetetlen bútor mozgatását a balettos szereplők végzik, mintha fekete pókok cipelnék a francia ágyat ki s be, aztán visszamennek az ágy alá. A harmónium szekrénye is előre, hátra vándorol, általában a benne rejtőző Moirronnal (Szabó Viktor), aki úgy működteti, mint Kempelen Farkas a sakkautomatáját (díszlet: Jozef Ciller m.v.). A rendező fergeteges tempót diktál, egy pillanat megállás sincs, egyik jelenet a másikba ér, sok a tánc, a rohanás, a dinamikus mozgás (koreográfia: Juraj Letenay m.v.).

A történet középpontjában Moliere (Mokos Attila) viszonya áll egyrészt uralkodójához, XIV. Lajoshoz (Rancsó Dezső m.v.), aki kegyet gyakorol vele, amikor engedélyezi a Tartuffe bemutatását, vagy együtt reggelizik a komédiással, ennek fejében a színházat játszó művész isteníti az uralkodót, kiszolgálja, az iránta érzett hála elhomályosítja ítélőképességét. Moliere ellenségei, a jezsuiták, Párizs érseke (Olasz István) azonban mindenáron el akarják veszejteni a megviselt egészségű szerzőt, mert épp a Tartuffe-ben kigúnyolja a vallásból élő egyházi személyeket, a korrupt egyházat. Bosszút állnak rajta az ismert módon: zűrös magánéletét használják fel kicsinálására. A vád súlyos és pikáns egyszerre, Moliere-t vérfertőzéssel vádolják, mert feltehetően saját lányával, Armande-dal (Bárdos Judit) él házasságban, de nem tud róla. Az érsek mozgatja a szálakat, célja elérésének érdekében minden aljasságra képes, felhasználja a színész élettársát, Madelaine-t (Bandor Éva), aki a túlvilági üdvösség ígéretéért kivallja titkát. Eközben intrikusok, spiclik, verőlegények, áljezsuiták és hamiskártyások jelennek meg a színen, őket is az érsek mozgatja nem is annyira a háttérből.

Bulgakov zseniálisan építi be a sztálini erőszakszervezet módszereit a 17. századi Franciaország bugyraiba, alig vesszük észre, hogy itt nem Moliere-ről van szó, hanem az íróról, aki saját kálváriáját írja, miközben retteg a jövőtől. A darab fő kérdése az, meddig lehet elmenni talpnyalás, megalkuvás terén, van-e határ egyáltalán? Cserébe azért, hogy a művész megvalósíthassa önmagát. A választ mindenkinek magának kell megadni, ízlés, önkontroll, lelkiismeret kérdése, kinek hol húzódik ez a határ, mindenesetre akárhol is van, nehéz lehet együtt élni vele. Martin Huba rendező jól érzett rá arra a bűvös keskeny mezsgyére, amely a történelmi szituáció és a jelen problematika között húzódik, egyiket sem erőlteti, ránk bízza, van-e fülünk a darab üzenetének meghallására.

A színészek időnként öltöznek és vetkőznek a színpadon, álarcot vesznek föl vagy le, arcukat takarják maszkkal, parókájukat felteszik, ha mérgesek, leveszik fejükről, ez a játék része, ruhájuk jellemüket is elárulja: a király selyemkaftánban, széles övvel mutatkozik, az érsek élénkpiros reverendája alól kilóg a polgári nadrág, sapkájáról hosszan lóg le kétoldalt szalag, ami komikussá teszi alakját. Moliere-ről folyton szakad le a fodros ing és a rongyos kabát, Armande testre szabott szűk jelmeze mutatja szép, karcsú és kacér voltát, Madeleine szoknyája áttetsző, combjai jól látszanak, a „félszemű” fekete rongyokban mutatkozik, a lelke is ilyen fekete. Tökéletes parókája csak a hamiskártyás márkinak van (Skronka Tibor), mindössze egy jelenetben mutatkozik (jelmez: Peter Canecky m.v.).

Mokos Attila az őrületbe hajszolt zsenit játssza, a színész összes energiáját az alakításba építi be, annyira élethű, sokszor azt hisszük, már nem is tud felkelni valamelyik lehuppanásából. Rancsó Dezső Napkirályként intelligensen figurázza ki az uralkodót, jellegzetes mosolya, megismételt tánclépései sokatmondóak. Olasz István érsekként kellően ellenszenves és gonosz. Bandor Éva fiatalos jelenség, mint a főhős élettársa, a lányát játszó Bárdos Judit pedig egy középiskolás lány vehemenciájával alakítja Moliere fiatal szerelmét, mintha nem is a lánya, de az unokája lenne a főhősnek. A kisebb szerepekben többen jeleskedtek, így Tóth Tibor (Félszemű), Szabó Viktor (Moirron), Culka Ottó (Bouton), Tóth Károly (de La Grange). A dramaturg Varga Emese, hangtechnikus Görözdi Szilárd, fénytechnikus Rózsás Silvia és Tárnok Dávid voltak. A zenét Lakatos Róbert (m.v.) állította össze.

A komáromi magyar nyelvű színtársulat jól felkészült, nívós előadást hozott létre, örömmel láttuk sziporkázó játékukat. (A bemutató 2015. március 27-én volt).

 
Budapest, 2015. november 1.

Megjelent a Kláris 16/3. számában

                    

Földesdy Gabriella

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©