Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KÖD UTÁNAM

Örkény István Színház

„Meglepő és mulatságos” – ez a szinte közhelyes Friderikusz TV-műsor cím jutott eszembe a bemutató közben és után. Pedig nem feltétlenül (mindig) mulatságos, de meglepőnek meglepő mind történetében (mert azért van történet is), mind szófordulataiban, beépített szöveg- és dalrészekben, dallamaiban, zenéjében.

Hát persze, hiszen Mohácsi-testvérek a szerzők, a dalszövegeké Parti Nagy Lajos, a zenéé Kovács Márton. És természetesen Mohácsi János rendezte.

„Operett három kurta rövid felvonásban” – olvashatjuk a szórólapon. Természetesen azonnal gyanakszunk. Valóban három felvonás, de hogy mennyire „kurta rövid”? – este 11-ig tart, a jelzett két szünettel. Ebben aztán sok minden belefér: zene-ének-tánc-szöveg-halandzsa-mimika-gesztusok-önfeledt játék a színészek részéről, gyakori halk vagy akár hangosabb nevetés a nézőtér felől. Hiszen a szöveg szellemes, olykor sziporkázó, a dalszövegek szintén találóak mai életünkről, még a migránsok is belekerültek, szerelem, tétovaság, heveny üzletkötések, vagy annak kísérlete a korrupció mint természetes velejárójával – nem kell tudnunk, mi az a töbör, aminek a gazdag Kenedics Sándor (Vajda Milán) a tulajdonosa, aki olykor a Feri névre hallgat.

Természetesen beszédesek a nevek is, „Az öreg Ördögh”-öt (aki Rudolf – Debreczeny Csaba, talán csak egy kicsit gonosz) nem is említem, de itt van Kozma Jenny, „a tavalyelőtti tehetségkutató hányadik helyezettje” (jelesül Takács Nóra Diána), vagy Ördöghné Nyüstös Flóra, Rudolf második felesége (Bíró Kriszta). De van Álomtitkár is (Némedi Árpád mv.), aki viszont a „hekker” Mizse Lajos (Csuja Imre) testvére. A hekker itt azt jelenti, hogy sült hekket árul, ami általában régi és kemény, így fegyverként is használatos.

Operett. Valóban, az operett minden jellemzőjét megtaláljuk benne, a szerelmespárokat, a meseszerű elemet – itt egy csoda-folyadékot, amely széppé és fiatallá teszi használóját mások szemében –, féltékenységet és szerelmet, torzsalkodást és békülést. Még a Hamupipőkés cipő-história is előkerül, igaz, némileg többszörösen kiforgatva.

Az első felvonás az Operában rendezett bál, ami végül is a „Szegénybál” elnevezést kapja, még a Szegényember is megjelenik mint díszvendég, aki nem pusztán szegény, de ráadásul cigány is (Máthé Zsolt). De nem éhes, mert előtte törvénytelenül – megetették! Aki megetette, azt a „főgonosz” Rudolf levetkőzteti és kidobja… és senki nem szól semmit. Megy tovább a zene – élőzene zenekarral, beépítve a többi szereplő közé. Megy tovább a tánc, ismerkedés, acsarkodás. Egymásra talál Berta, Rudolfék lánya (Kurta Niké mv.) és a gazdag Sándor. Nagyon kirí innen Kozma Jenny „szívmenedzserével és jókedvű abrakolójával”, Horváth Pállal, aki később mint Paolo pilóta jelenik meg (Nagy Zsolt). De az még odébb van. Egyelőre Kozma Jenny ebben az illusztris társaságban szeretne befutni, férjhez menni, akihez lehet és érdemes, akár a csoda-víz segítségével. Itt van két kiszemelt is: Sándor és Dmitrij Pavlovics, a „magyarul beszélő orosz herceg” (Ficza István). De nagy a konkurencia, hiszen nemcsak Berta, de annak mostohatestvérei is itt lábatlankodnak: Antónia (Osváth Judit eh.) és Kleopátra (Lénárdt Laura eh.). Mert ugyan Jennyt a „menedzsere” szereti, de ő bizony magasabbra törne, hát próbálkozik, ahogy csak lehet. Így magába habarítja Sándort, de csak addig képes erre, amíg hat a csoda-permet…

A második felvonás a Balatonnál játszódik, itt ismerkedhetünk meg Mizse Lajossal is. Aztán valamiképpen az egész kompánia összeverődik: Lidi nénié a nyaraló („az Ördögh öreganyja” – az elemében lévő Pogány Judit), ahová a fiatalok megérkeztek – igaz, nem ott laknak –, a többiek pedig horgászversenyre jöttek elvileg. Ez aztán újabb lehetőséget ad a szó szerint vett játékra a színészek számára, akik most is bőségesen élnek a lehetőségekkel. Ekkor már végképp előtérbe kerül Kenedics Emilné dr. Nyéki Mária, Sándor anyja (Für Anikó), aki Sándort fogná vissza foggal-körömmel. De ugyancsak megkeveri az addig sem nyugalmas állóvizet Rudolf második felesége, Nyüstös Flóra.

A háttérből pedig olykor hangsúlyossá válik a férfiak harca azért a bizonyos Szent László töbörért. Fogy közben a kokain, megy a vita Bertáért is… mert ilyen az élet, korrupcióval megtűzdelve. Ezért is fontos a szerepe Vadász Stüszinek, Sándor „kenyeres pajtásának” (Baksa Imre mv.)

Végül, a harmadik felvonás a Liszt Ferenc repülőtéren játszódik, Feri-Sanyihegyen. Sándor mindenből kiábrándulva, magányosan és egyedül elrepülne. De előkerül megint csak az egész társaság, és az ellentétek tovább éleződnek a III/III-as ügynököktől, a jelentéseken át a migránsokig „szinte minden”, hogy aztán mégis megbékéljenek, a finálé előtt-alatt egymásra találjanak a párok minden „történelmi” előzmény ellenére, még Mizsa Lajos is Lidi nénivel, aki közben elcsente a csoda-üvegcsét. Mert Sándor úgy dönt, hogy marad, és vele marad itthon Berta is, hiába kicsi kettőjüknek Magyarország, aztán visszatér tán már a kifutópályáról az egész társaság. „Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország!” – halljuk, de az azonnali folytatás dallamban is, szövegben is másfelé kanyarodik, nehogy érzelmessé váljunk a Finálé végére. Inkább csak megint mosolygunk a hosszas taps előtt és alatt, mert nem ezért „nagyon magyar” az előadás. Igaz, először kicsit kesernyésen mosolygunk, különösen akik még tudjuk, ki volt Kádár János.

Kiváló a zenekar: Csíkvár Gábor, Kápolnás Attila, Kovács Márton, Sebesi Tamás, Zságer-Varga Ákos.

Díszlet: Mohácsi András. A nagy felfordulásokban alig venni észre, miből is áll a díszlet, hogyan működik. A forgószínpad hol erre, hol arra forog, a napozóágyak kellően nyikorognak-nyekeregnek, a medencében a vizet megfelelően helyettesíti a köd, minden a helyén. Nem érünk rá díszletet figyelni, ami kifogástalan.

A jelmezeket Remete Kriszta tervezte, felejthetetlen Für Anikó hosszú uszálya, Az öreg Ördögh öltözéke is kifejező, a többieké is mind egyedi és jellemző.

Koreográfia: Bodor Johanna.

Játszanak még: Novkov Máté eh., Szathmáry Judit mv., Murányi Márta mv., Ignácz Dániel, Vásárhelyi Márton.

 

Budapest, 2015. október 10.

Megjelent a Kláris 16/3. számában

Györgypál Katalin

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©