Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

SIRÁLY

Átrium Film-Színház

A Kultúrbrigád és az Átrium Film-Színház állította színpadra az Átrium Film-Színház színpadán a legújabb olvasatú Sirályt (Csehov) a fiatal színész-rendező, Fehér Balázs Benő rendezésében. Kiindulásul máris érdekességet ígér a színésznő, Arkagyina megformálása Oszvald Marika szubrett személyében.

A többi szereposztás ugyanígy parádés. A darabot két részben játsszák, a második rész természetesen a 2 év utáni eseményeket mutatja (eredeti 4. és 5. felvonás).

A „Szövegkönyv, dramaturg Fekete Ádám” sor is sokat sejtető a szórólapon. Mindenképpen közel(ebb) áll szófordulataival, kiszólásaival korunkhoz. (Más kérdés, hogy a szöveg sajnos nem érthető mindig, de ez részben akusztika-probléma.) A papírmasé-álarcok (Maszkok: Keresztes Zsófia) viselése, különösen a 2. részben sem könnyíti meg a színészek dolgát.

A szerepek – karakterek – meglehetősen élesen ütnek el egymástól. Trepljov, Arkagyina tébláboló, az életben helyét keresgélő fia (Porogi Ádám játssza hitelesen) szerepe szerint kellően erőtlen, szereti anyját és szenved is tőle, szenvedéllyel oktat ki minket, oktatja ki a világot a színház, a színjátszás, a művészetek mai feladatáról (alkalmasint fizikailag a nagybácsinak, Arkagyina bátyjának címezve, akinek kertjében játszódik az első rész) – később belátja, hogy igazán jobbat, újat ő sem tud hozni. (A már erőtlen, idősödő Szorint, Arkagyina testvérét Derzsi János játssza feltűnő színű, mai sportos öltözékben.)

Nyina (Trokán Nóra) szinte megbabonázza naivságával, életszeretetével Kosztya Trepljovot, akinek szerelme nem múlik el a két év alatt sem; de ugyanígy megbabonázza boldog-napsárgán Trigorin írót, Arkagyina barátját (Kaszás Gergő), aki szinte csak játékszernek, megírandó epizódnak tekinti Nyinát már színésznőként is. Nyina, lassan magára ébredő színésznőként nem a csillogást választja (talán ellentétben Arkagyinával is, bár igen hasonló, csillogó kék ruhában jelenik meg a 2. részben, mint Arkagyina az elsőben), hanem valami mélyebbet, jobbat – nem feledve Trepljov első, kissé „zavaros” darabját, amiben játszott először (kékes fényben), nem is igazán értve az elmondandó szöveget. De a két év megérlelte emberként is: csalódása Trigorinban, a gyermekszülés és a gyermek halála. Hiába találkoznak újra Trepljovval, ő még mindig Trigorint szereti, de nem akarja látni.

Trigorin sorsa sem egyértelmű: kívülről nézve sikeres író, bár „nem egy Turgenyev”, amit ő is pontosan tud – horgászni szeretne inkább a tavon, nem pedig (közepes) regényeket és muszáj-novellát írni. Arkagyina mellett a kényelmet választja. (Kaszás Gergő meglehetősen árnyaltan, emberien mutatja őt.)

Találkozunk a mindig boldogtalan, az italhoz menekülő, fekete ruhás Másával (Szilágyi Csenge), aki Trepljovot szereti kitartóan, hiába megy férjhez az őt imádó, amúgy jellegtelen tanítóhoz, Medvegyenkóhoz (Orosz Ákos), sőt gyereket is szül, Trepljov iránti boldogtalan, viszonzatlan szerelme megmarad. Talán, ha majd mégis elköltöznek erről a vidékről, „kitépi szívéből”, de addig – addig itt marad boldogtalanul a gyerek miatt aggódó rövid nadrágos férjével, kinek „tanítósága” egyébként is csak a szereposztásból derül ki.

Külön szál az orvos, Dorn (László Zsolt) megközelíthetetlensége – pedig őérte a birtok intézőjének amúgy fegyelmezett felesége, Polina (Parti Nóra) eped. Az orvos elhárítja, később pedig külföldre utazik, elköltve addig gyűjtött pénzét. Olyan nagyon jó orvos talán nem lehet, de róla sem tudhatunk meg sokkal többet. Távolságtartó – de melyik férfi nem az? Mégis, vagy talán éppen ezért szeretik a nők.

Polina férje, Samrajev (Mihályfi Balázs) sem átlagos ember, tiszteli a „Művésznőt” – de csak addig, amíg nem kér lovakat az útra, mert azok soha nincsenek –, ám vannak bizonyos emlékei bizonyos színjátszásról, amely emlékektől minket sem foszt meg, humorforrásul. Értékeljük is.

Csehov vígjátékként jellemezte e művét, de valahogy nem akaródzik ekképpen venni. Mása boldogtalansága, az anya értetlen közömbössége az érzelmek területén (is), alighanem műveletlensége és csillogó butasága, mégis ő felel meg a közízlésnek, őt ünneplik – nem deríti a nézőt jókedvre. Nyina elkötelezettsége az igazi, érző és értő művészet iránt nem ígér számára könnyű sorsot, különösen nem magánéletében. Trepljovot nem tudja szeretni, részben mert Trigorint szereti, aki talán fel sem ér hozzá. Érzékeny lelkű, sebezhető művésszé válhat, akit azonban már ez a két év is megerősített.

Mindez szemben áll Trepljov még mindig életutat keresgélő szerepével. Hiába kap már némi pénzt írásaiért, nem érzi magát igazán tehetségesnek, de ellentétben Trigorinnal, nem elégszik meg ezzel. Nyinával nem élhet, mással nem tud, anyja éppen olyan érzéketlen maradt, mint volt – mégis, szinte minden konkrét előzmény, konkrét ok nélkül lövi főbe magát az óriási kitömött sirály előtt. Látszólag Nyina elutazása az (egyik) ok, ám lényegében egész kilátástalansága, erőtlensége a csillogón-felszínes (köz)élettel szemben? Igaz, előtte „hatásos” anyáknapi verset szaval (ott sem lévő) anyjának.

Mégis, mit lehet tenni? „Lehúzni” 28 évet a városházán, aztán az élettel elégedetlenül, csendben meghalni, mint a nagybátyja?

Marad a kitömött, óriási sirály (szobor) a színpadon. Nyina talán ad valamit majd a világnak.

 Díszlet alig van, de igen fontosak a színek, az első rész fehér, a második rész vörös háttérrel, a falakra írt rengeteg fehér szöveggel. (Díszlettervező: Szalai Sára). Jelmeztervező: Izsák Lili. Zene: Keresztes Gábor. Grafika: Lakatos Péter.

 Budapest, 2015. június 18.

 Györgypál Katalin

  

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©