Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

SVEJK, A DERÉK ELSŐ HÁBORÚS KATONA

Szegedi Kisszínház

A százegy éve (2005) kitört I. világháború egyre inkább arra készteti a színházakat, hogy e fontos eseményre emlékezzenek. Jaroslav Hasek felejthetetlen klasszikus regénye, a Svejk (fordította: Réz Ádám), megunhatatlan epizódjaival és kíméletlen iróniájával a Monarchia életképtelen hadserege, a korrupt tisztikar és a háború húsdaráló volta ellen gyilkos humorral tiltakozott. A helyzetek abszurditása közel áll mai ízlésünkhöz, gondolkodásunkhoz, így leporolás nélkül és évforduló híján is mindig kedvelt repertoárdarab, hisz mindig aktuális.

A nyitott színpadon már kezdés előtt körülnézhetünk, hatalmas rendetlenség uralkodik, vaskályha, tábori ágy, alatta éjjeli edény, Ferenc József óriás portréja, sörös kriglik szerteszéjjel (díszlet: Mira János), hátul rezesbanda, óriási hangerővel fújják a valcert, a háborús nótákat, Érikát, himnuszt, cseh nemzeti dalt, majd illusztrációképpen a barkarolát a Hoffmann meséiből, és a valkűrök lovaglását Wagnertől. Ez utóbbi két zenemű úgy kerül ide, hogy Svejk előbb egy Hoffmann nevű, majd egy Wagner névre hallgató polgár viselt dolgairól mesél a hadbíróságon, így jön létre a rendezésben a zenei társítás, miközben a történetnek köze sincs a felhangzó komolyzenékhez.

Bodolay rendezése (a Géza keresztnevet nem használja) a harsány motívumokat erősíti fel a Svejkben, kitűnő módon bánik a színészek figurateremtő készségével. A szerepeket szétosztotta hét felé, Svejket Sorbán Csaba játssza, a többi férfiszínész két-három figurát alakít, viszont az összes női szerepet egyetlen színésznő: Szilágyi Annamária. A rendezés határozott erénye, hogy az epizódokból álló történet egységes egésszé áll össze, az eseményeket a központi figura időnként narrátorként kommentálja (sajátos értelmezésében), ezzel folyamatosságot teremtve az össze nem illő részekben.

Svejk közismert életművész, korábban egy bizottság kimondta róla, hogy hülyesége miatt alkalmatlan katonai szolgálatra, a háború kitörésekor mégis behívják, ahol először katonai fogdákban, tábori kórházakban teljesít szolgálatot, később a frontra is kikerül. Itt számos alkalom kínálkozik a Monarchia militarista anomáliáit nevetségessé tenni. Svejk a legfenyegetőbb helyzetekben is bebújik a „direkt hülye” szerepébe, innen nézeget ártatlanul kifelé. Feljebbvalóit az őrületbe kergeti pofátlanságával, majd tettének látszólag ésszerű magyarázatával.

A jelenetek sokszor a közönségességig naturalisták, még akkor is, ha mindez csak imitációja a közösülésnek, ürítésnek, hányásnak. Cserébe jót szórakozhatunk az örökérvényű mondanivalón, miszerint a háború értelmetlen és rendkívül galád dolog, csak túlélésre szabad játszani benne, akik komolyan veszik, hamar belehalnak, vagy – regényben, színpadon – nevetség tárgyává válnak az örökkévalóságig.

Sorbán Csaba jó választás volt a címszereplő megformálására. Alkatra ugyan nem elég testes, de mosolygós kerek arca pótolja a „svejki” figura kövérségből adódó esetlenségeit. Még kissé sipítós, gurgulázó hangja is rájátszik a fura karakterre. Játéka valójában intellektuális szinten közvetíti a mondanivalót, mert mondatain, mozgásán szüntelenül átüt a belső tudatosság, a szándékos átverés és zavarkeltés. Szilágyi Annamária az összes női szerep megformálója, arányos kövérségével hódít minden nőalakban. Kövérségének van valami erotikus vonzása, természetesen mozog kocsmárosnéként, de otthonos kurtizánként és „tisztes” feleség szerepben is, szundikáló férje mellett. Jakab Tamás tábori pap (és még két másik) szerepben új eszközökkel közelít a figurákhoz. Indulat és kiabálás helyett hórihorgas alkatával, a részegség okozta nyelvtörő beszédével teszi komikussá figuráit. Szívós László „Kutya” alakjában bokszkesztyű és vonítás segítségével kápráztat el bennünket, Kárász Zénó faarccal hozza a butaságot  mint kereskedő és mint generális egyaránt. Pataki Ferenc (Lukas; rendőrkapitány), Rédei Roland (ezredes; Vodicka), Báhner Péter (Bretschneider) jó karakteralakításokkal járulnak hozzá a színpadi Svejk véresen komoly szatírájához.

A jelmezek egyöntetűek, a szürke katonai zubbony és katonasapka dominál, a foglyok térdig érő alsónadrágban mutatkoznak, a pap reverendában szónokol, a női öltözékek szerepenként változnak a slampostól az elegánsig (jelmez: Bianca Imelda Jeremias).

Az igen hangos zenét a K.U.K. Rezesbanda hattagú zenekara szolgáltatja, zenei vezető Rákai András és Rákai István.

A háborút régóta palackba zárt szellemként könyveljük el a köztudatban, a gyakori megidézés hatására remélhetőleg nem fog kitörni palackba zártságából…

Budapest, 2015. február 23.

Megjelent a Kláris 15/5. számában

Földesdy Gabriella

 
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©