Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KÖRHINTA

Nemzeti Színház

Hazánkban feltehetően nincs olyan ember, akinek képzeletében ne jelenne meg az elsöprő lendületű, mégis nagyon lírai ikonfilm Törőcsik Marival és Soós Imrével, no meg Szirtes Ádámmal.

Lehet ezt felülmúlni?!

Persze, hogy nem. Nem is állhatott ez szándékában Vidnyánszky Attilának, egyszerűen mást hozott létre, más csoda-félét a Nemzeti Színház nagy színpadán. Hiszen a társrendező-koreográfus, Zsuráfszky Zoltán, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes művészeti vezetője. „Kész.” Közreműködik természetesen a Magyar Nemzeti Táncegyüttes. A szövegkönyvet Sarkadi Imre, Fábri Zoltán és Nádasy László művei alapján Vincze Zsuzsa írta – ő a Táncegyüttes művészeti főmunkatársa. Itt pedig a jelmeztervező meg a dramaturg is. Igen jó érzékkel.

Törőcsik Mari és Soós Imre hangja összetéveszthetetlen. Az üres színpadon füstgomolygás közben hallunk néhány szót a filmből. Innen indul az előadás, a hídi vásár forgataga tárul elénk esztrád cirkusszal, a háttérben – egyébként végig ott maradó – kisméretű körhintával, árusokkal, később céllövölde bódéval, lacikonyhással. És persze a rengeteg táncossal.

A színpad elején pedig, elkülönülve a „nép”-től, szembetaláljuk magunkat a Pataki családdal, a megfontolt István gazdával (Cserhalmi György), hallgatag, megfélemlített feleségével (Szűcs Nelli) és a többi falubeli fiatallal játszani, táncolni, vigadni vágyó szinte még gyereklányukkal, Marival (Kiss Andrea e.h.). Nem kell sokat várni, hogy szembetűnjön egyelőre még csendesen a konfliktus. Az apa lószerszámok vásárlásával elfoglalt, „adja még olcsóbban is” – és igaza lesz. Túl sokáig sem szabad várni, mert akkor meg már elmegy – oktatja Sándort. Mert a Pataki családdal együtt mulat, hozzájuk tartozik a megfontoltabb fiatalember, Farkas Sándor: szintén gazda (Farkas Dénes). Vásárol ugyan egy hivalkodó mézeskalács szívet Marinak, de aztán ő a céllövöldével foglalatoskodik Mari helyett. Végül rendelnek is: pacalt velővel! – a „nép”-nek csak lebbencsleves jut „feltét nélkül”, ezt Bíró Máté (ifj. Vidnyánszly Attila) rendeli, kerülgetve egyre a Pataki családot.

A lány hirtelen eltűnik a forgatagban, hogy Bíró Mátéval, szerelmével lehessen. A fiatalok tudnak szerelmükről, körtáncokkal, mondókákkal, énekekkel fejezik ki mindezt.

És látjuk a híres körtánc-jelenetet, elöl két körhinta ülés ereszkedik le, hátrébb is számos. De nem pörögnek, helyette le-föl ereszkednek, az illúzió, a repülés illúziója mégis teljes.

A színváltozások folyamatosak, szemünk előtt mennek vége, mégsem zavaróak, figyelmünket elvonják a táncok, mozgások, énekek, zenék – utóbbiak hol hangfelvételről, hol – később – szekérről élőben. (Zeneszerző: Lakatos Róbert.)

A fiatalok játékos, kibontakozó szerelmével szemben áll az apa évszázados igazsága: „föld a földdel házasodik”. Mondhatnánk persze azt is, hogy szövetkezik, hiszen a jövendő házasság reményében, mint kiderül, már egy birtokként kezelte István gazda kettejük földjét. Mert Farkas Sándor tehetős már fiatal gazda létére, és első akar lenni a faluban Pataki mellett. A terv tökéletes, nincs benne semmi kivetnivaló: Mari tetszik neki, Pataki elfogadja, mi kell még? A lány nem számít, az István tulajdona, mint minden már birtok is, és ha neki ígérte a lányt, akkor az úgy is lesz. Némi veszélyt jelent ugyan Bíró Máté folytonos felbukkanása, de hát neki csak „talpalatnyi” földje, van, meg még fiatal is, ugyan mit akarhat? Amikor váratlanul betoppan, éppen akkor, amikor ők „amolyan eljegyzés-formát” tartanak, Mari hallgat, anyja hallgat, Máté hallgatagon – elmegy. Kibúsulja magát – dallal, tánccal – máshol.

Anyja sem mer Mari pártjára állni. Hiszen az ő sorsa is keserves volt eddig, még akkor is, ha férje „jó ember” volt, igyekezett növelni a birtokot, a vagyont. Igaz, erre ráment az első, koraszülött fiú, mert a marokszedés fontosabb volt, mint az egészséges gyerek. Szerencsére Mari télen született, amikor nincs annyi dolog… Ennek éppen úgy megvan az igazsága, mint a szerelemnek, csak valami egészen más, amúgy összehasonlíthatatlan oldalról. (Arról most ne beszéljünk, hogy évezredek óta vita tárgya: kell-e a házassághoz szerelem, melyik a jobb megoldás.)

Bíró Máté lázadó lelkülete megmutatkozik máskor is: amikor Pataki olcsón szerez napszámosokat a földekre. A napszámosok azonban nem mernek ellenkezni, kell a pénz…

És eljön Ilus esküvőjének napja. A nagy vigadalomban Mari ül csak szomorúan, a terem másik végében meg Máté búsul. Pataki nagy jókedvében mesél múltjáról, amikor majdnem odalett a lába… Farkas felkéri a kedvetlen lányt táncolni – és ez megnyitja az utat Máté előtt. Lekéri a lányt az egész estére! A puszta törvényei kíméletlenek és kegyetlenek, amit jól tud Máté is, és most saját kezére játszatja: a botrány után Farkas aligha veheti Marit feleségül. Emlékezetes jelenet: a két fiatal az asztal tetején táncol, az apa pedig még mindig, nekik háttal, saját „sztoriját” meséli…

Farkas leforrázva álldogál, neki már nincs itt dolga, hacsak nem az el- vagy leszámolás Patakival, aki minderre „rábeszélte”. De Mari nem maradhat a házban, lázadása miatt apja csaknem megöli a baltával. Mi lesz a földdel, a vagyonnal? Bíró Máté pedig boldog, hiszen Mari nem lesz Sándoré, csak az övé! Kell még valami a boldogsághoz? Előttük az élet! Kisebb, „talpalatnyi” birtokon, de boldogságban. Máté hitével és szerelmével. És csak pörög, pörög hátul az a körhinta…! Vagy Ilus lakodalmán, a táncban?

Pataki meg kénytelen tudomásul venni a történteket, lányának már nem parancsol többet. Saját igazsága megmarad neki és sorsába már régen beletörődött feleségének.

Ám hirtelen óriási tapsvihar a nézőtéren, hiszen bemutatón vagyunk: igen, igen, megjelenik Törőcsik Mari elegánsan, feketében, mosolygósan! Ennél több talán nem is adható már a tisztelt publikumnak.

A siker előre borítékolható volt, teljesen megérdemelten. Több mint 40 táncos lehetett olykor a színpadon, percről percre kidolgozott és teljesített koreográfiával, a hangulatot pontosan kifejező népzenével, rengeteg ismert és kevésbé ismert, részben feldolgozott népdallal. A legvégén a záró népdalt: „A szerelmet eltitkolni nem lehet…” – a nézők jó része szinte együtt énekli hangtalanul a szereplőkkel.

Bizonyára van, aki nem szereti a népdalt, vagy a néptáncot. Ezt az előadást látva azonban, ki tudja? – talán megszereti. Aki meg úgy is szereti, az prózában, zenében, táncban egyaránt kiváló előadást láthat és élvezhet. Feltehetően sokáig.

 Budapest, 2015. február 21.

 Megjelent a Kláris 15/5. számában

Györgypál Katalin


 
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©