Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

CSALÓKA SZIVÁRVÁNY

József Attila Színház

Tamási Áron népi játékai szívfacsaróak. Első pillantásra csak a székely humort, az évődést vesszük észre benne, csalafinta történetein, különc figuráin nevetünk, miközben érezzük, hogy hatalmas mélység nyílik meg a látott események mögött, félő, hogy belezuhanunk. Az 1942-ben keletkezett Csalóka szivárványban épp ilyen mélységek tárulnak fel. Az ún. Tamási tetralógia negyedik darabja ez (Énekes madár, Tündöklő Jeromos, Vitéz lélek az első három), amit 1942. október 24-én mutatott be a Nemzeti Színház Németh Antal rendezésében.

Czintos Bálint erdélyi gazdának volt-e joga Kund Ottó bőrébe bújni és éveken át a neve alatt élni? Volt-e joga, hogy fiát, Kálmánt szétválassza szerelmétől, Zsuzsánna kisasszonytól, s maga vegye feleségül a lányt? Hisz ő csak eligazítani akarta fiának befejezetlen karrierjét, ne nősüljön, inkább menjen egyetemre. Mindez egy álommal kezdődött, amiben Czintos átlépett a szivárvány alatt, és a fia sorsát vette fel.

Úgy történt mindez, hogy az öngyilkosságba menekülő Kund Ottót Bálint ruhájában húzták ki a megáradt patakból, azt hitték, Czintos gazda halt meg. Bálint a „bölcselő” filozófus köpenye, szakálla és szemüvege mögé bújva eltűnt a faluból, hogy majd a saját temetése után pár héttel megjelenjen, mert előzőleg végrendeletében Kund Ottóra hagyta házát s birtokát. A visszatért bölcselő elfoglalja jogos örökségét, Kálmánt (aki így nem örököl apjától) egyetemre küldi, ő maga pedig feleségül veszi Zsuzsánnát.

A terv zseniálisnak tűnik, látszólag minden a helyére kerül. A lány szívesen megy hozzá feleségül, a falu elfogadja az új gazdát, a titkot egyedül Samu, Bálint nagybátyja tudja, akit beavatott a személycserébe. Hogy mégsem volt tökéletes mindez, az öt év múlva derül ki, amikorra a bölcselő álarca mögött élő Bálint megzavarodik, lelkiismeret-furdalás uralkodik el rajta, hiszen mindenkit becsapott, s hiába van szép élete, gyermeke, nem boldog. A környezetét megtéveszthette, ám saját magától nem menekülhet. Öt éve mindenki beletörődött, hogy ő Kund Ottó (kísérteties hasonlóság volt közöttük), most viszont azt nem fogadják el, hogy ő valójában Czintos Bálint. Hiába leplezi le magát, a hullámok összecsapnak a feje felett, hiába a szerető feleség, szép gyermek, a végcsapást az adja meg, amikor saját fiával szembesül (Kálmán közben pap lett, épp a faluba érkezik, hogy első miséjét itt mutassa be). Kálmán nem borul apja keblére, hanem az idegen Kundot látja benne.

Csiszár Imre egy kis erdélyi hangulatot hozott a József Attila Színház színpadára, rendezésében számos apró népies elem jelenik meg. Az eredeti szövegben is szereplő „A tücsök és a légy lakodalma” című vershez Aba és a kicsi Bálint székely legényest táncol. Jó hallani Samu bácsi (Papp Zoltán) ízes beszédét székely nyelvjárásban, ünnepi kalácsot látni az asztalon, szuszékot, pohárszekrényt a szobában. (Díszlet: Csiszár Imre, jelmez: Szakács Gyöngyi). Kár, hogy a hátsó bejárati ajtó mellett két ide nem illő faliképet helyeztek el egy-egy török jelmezes figurával rajtuk.

Rékasi Károly (Czintos Bálint) kissé városias székely gazdát játszott, túl kifinomultra sikeredett az alakítás, jobb lett volna nyersre venni a figurát. Papp Zoltán (Samu) éppen ezt cselekedte, bölcs székelységet tudott belevinni. Létay Dóra (Zsuzsánna) finom női finesszel lep meg bennünket, Kocsis Judit (Viola) és Jakus Szilvia (Ibolyka) jelenése komikus epizódalakításnak tekinthető. A kisebb szerepek közül Lippai László (Fecske) emelhető ki a falu postása szerepében, alakítása szellemes, meggyőző, szívből jövő humorral átszőtt volt. Dramaturg: Gyulay Eszter, szcenikus: Tompai Zsuzsa.

Az 1942-es pesti bemutató nem hozta meg a szerzőnek a várt elismerést, mert sem a rendezés nem volt maradéktalan, és a közönség sem értette, miről is szól ez a furcsa történet. Az akkori Film Színház Irodalom megpróbálta körbejárni azt a kérdést, mi a probléma Tamási új darabjával. „Budapest nem érti, … tanácstalan töprengést figyelhettünk meg” – írja Udvary Gyöngyvér a riportjában. A választ Tamási Árontól akarták hallani, mondja el ő, miről szól a darabja. A szerző a magunk életéből való menekülés problémáját nevezi meg elsőként. Társadalmi tendencia, hogy mindenki más akar lenni, mint ami valójában, felhúz egy „bőrt”, amiben elrejtőzik. De ez csak egy ideig működik, az idegen létben elveszik az ember saját lelke, s azt újból meg kell találni, hogy megnyugodhasson.

Tamási kísérletnek nevezi új művét, amelyben egy életformát jelenít meg kritikával. Sose volt híve az ún. társalgási színdarabnak, az igénytelen, nevettető mókának, fogta magát s megújította a formát, eldobva a régit. A „Csalóka szivárvány”-t nem a szokásos boldog véggel zárta, azt sejteti, hogy Kund-Czintos meghasadt énje nem bírta tovább a személycserét, s nekirohant az örvénynek.

Több mint hetven év távlatából, és Csiszár Imre rendezésében nem érezzük Tamási tragikus arcát, mintha megszelídült volna az „énhasadásos” személycsere problémája. Inkább egyik meséjeként tekintünk rá, s élvezzük a székely ízeket benne.

Budapest, 2015. február 12.

 Megjelent a Kláris 15/4. számában

Földesdy Gabriella

 
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©