Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

NYITOTT ABLAK

Karinthy Színház

Hogyan fér el összesen 21 szereplő és élő zenekar zongorával egy kisebb színpadon? Ez egyik rejtélye a Karinthy Színháznak. A darab igazgató-rendezője, Karinthy Márton pedig igazán jól ismeri a színház szó szerint is veendő kulisszatitkait, számos más emlékezetes rendezése után.

Most Nóti Károly, a sikeres bohózatíró szórakoztató darabját láthattuk Fényes Szabolcs–Szenes Iván dalaival, Vislóczky Szabolcs által koreografált táncokkal, csaknem 3 órányi játékidőben, két részben. A második rész különösen pergő és fordulatos, az első rész ezt kellően előkészíti.

A bohózatot 1929 óta játsszák, film is készült belőle, ez a zenés játék azonban napjainkban kevésbé ismert. A történet most az utolsó boldog békeidőben játszódik, tehát éppen 100 éve, Szerdahelyen. Többször utalnak a császár előrehaladott korára, a Monarchia ingatagságára is. A háború közelgő kitörése azonban még kevéssé érződik, hacsak nem a polgármester sóhajaiból a kifizetendő nagy összegekre, és baljós vízióiból: mi lenne, ha ezeknek a kétbalkezes bakáknak harcolniuk kellene?

Szerdahely csendes kisváros, melynek életét – és erkölcsét – a beszállásolt „bakák” dúlják fel, törvénytelen gyermekek számának megsokszorozódása „képében”. Egészen konkrétan is: a Polgármester (Szirtes Gábor) szakácsnéja-cselédlánya, Mariska (Balázs Andrea játssza kedves-szégyenlősen) a szenvedő fél, aki előző nyáron nyitva felejtette az ablakot. És egy baka éjszaka bizony beugrott hozzá, ígérve fűt-fát, házasságot. Baka eltűnt, gyermek maradt, most pedig Mariska, miután megszülte kisfiát, visszatért a polgármesterékhez. Talán még a gyermek apját is megtalálja.

Sok szálon fut a cselekmény, bakák, cselédlányok, a polgármester családja, köztük Pirivel, a lányukkal (Piri – Császár Réka, Polgármesterné – Martin Márta); őrnaggyal-őrmesterrel és „nyalka” hadnaggyal (Őrnagy – előbb szigorú, majd szerelmetes Mihályfi Balázs, Őrmester – Marton Róbert, Hadnagy – jól táncoló, szerelmes, bár kissé csélcsapnak mutatkozott Kékesi Gábor); a polgármester világával: a két hivatalnokkal (a hajlongó Sramek – Szűcs Péter Pál, a kissé bumfordi Gólya – Földvári Péter); és itt a vendéglő is, ahol kártyázni lehet (a színfalak mögött): Kovács úr, a vendéglős (és egyben olykor narrátor, főként amíg hátul a színt gyorsan és hangtalanul átrendezik – Németh Gábor), meg a felesége, Juliska (Bozó Andrea). De tanúi lehetünk Gréti, a hadnagy régi szerelme feltűnésének is (szintén Bozó Andrea játssza ragyogóan).

A cselekmény maga leegyszerűsíthető lehetne, hiszen az egyébként igen tisztességes Mariska végül megtalálja ugyan gyermeke apját, de addigra már beleszeretetett Novotny közlegénybe, az „ügyetlen bakába” (Dányi Krisztián) – aki persze messze nem annyira ügyetlen –, így őt választja, Novotny barátja, Károly (Szegezdi Róbert) és Erzsi (Sári Éva) nagy megkönnyebbülésére, hiszen ők már egymást szeretik. Piri is megbocsát a hadnagynak, igaz, talán nem is tud Gréti viselt dolgairól.

Mindez pedig a polgármester által adott nagy bálon teljesedik ki, a hadsereg és a civil lakosság nagy barátkozásakor, ahol még az őrnagy úr is rátalál a szerelemre, Gréti alakjában – a színdarab miatt már nőnek beöltözött Novotnyval történt közelebbi ismeretsége után.

Az egyik legjobb jelenet talán a három, nőnek beöltözött férfi (színdarab a színdarabban) Csehov-imitációja, ezen belül is több finom és szellemes utalás a Körmendi János által írt Csehov paródiára (A három nővér).

Sok-sok kedves és humoros mozzanatba belefeledkezhetünk. A pár fehér kesztyű többszöri „vándorlásába” a polgármester lakásában, a rossz helyre kézbesített szatócsbolt-rendelés bonyodalmaiba, vagy akár külön „fejezetként” a polgármester folytonos, de csendes lázadásaiba, amelyeket felesége, majd környezete is folytonosan elcsitít.

Ahány szál, annyiféle élet, azaz annyiféle stílus, beszéd, ruházat, mozgás. Mégis összefüggő előadást látunk színesen, kavargóan, tele életkedvvel, ritmussal, érzelemmel.

A négy fiatal „baka” és három fiatal „parasztleány” kedvessége, játéka, üdesége tovább vidítják szívünket.

Díszlet: Juhász Kata, a sokféle jelmez tervezője Tordai Hajnal. Zenei vezető Fekete Mari. A zenészek megosztva a színpad fölött két oldalt foglalnak helyet. Olykor a zongoristát szervesen bekapcsolják a játékba is. Dramaturg: Deres Péter.

Kedves és szellemes, fordulatos történet a Nyitott ablak, az előadás finoman és szinte észrevétlenül gondolkodtatja el a nézőt erkölcsről, szerelemről, történelemről, életről a hagyományos színjátszás legjobb, maradandó eszközeivel, értékeivel.

Budapest, 2014. november. 01.

Megjelent a Kláris 15/1. számában.


Györgypál Katalin
   
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©