Az 1966-ban megjelent drámakötetében Füst
Milán így
vélekedett régen elfelejtett
drámájáról: „Régi,
megrögzött szokásom
szerint az ócsárlóknak adtam igazat, de oly
mértékben, hogy évekig melankolikus
voltam tőle, és tudni sem akartam erről a
munkámról többé.”
Különös
megfogalmazás, amely csak Pártos Géza, a
kitűnő rendező biztatására
változott meg. Így került végül is
színpadra a mű. Később, 1987-ben a
Katona József Színház vitte sikerre.
Miről szól ez a dráma? Színhelye a Kr. e. 50-es
évek Rómája, ahol szerelmi
viszonyt folytat Catullus, a költő egy nemes úr
feleségével. Catullus
valóban élt – többek között
Szabó Lőrinc fordításában olvashatjuk
néhány
versét. Füst Milán drámájában a
kissé izgága költő meglehetősen
öntörvényű
módon kezeli különös kapcsolatát az
asszonnyal, és néha brutális módon
„lekezeli” a megcsalt férjet, sőt legjobb
barátjával sincs felhőtlen
viszonyban. Költészetéről kevés
információt kapunk, csupán egy bizonyos:
Görögországba óhajtanak szökni az
asszonnyal. Catullus a darab és az előadás
szerint nem éppen szeretetreméltó figura; az
életunt, megtört, idősödő férj
viszont emberileg rokonszenves; halálával,
öngyilkosságával kivívja az
együttérzésünket.
Hargitai Iván rendezése teljesen modern. Hogy
Catullus mikor élt,
mikor követte el pimasz játékát
Metellus-szal, a férjjel szemben, és mikor
készül annak megölésére –
tökéletesen mellékes. A rendező a mába
helyezi a
történetet, a szereplők ruhái is a mai kort
idézik. Ez a tragikus történet
a hűtlen asszonyról, a nyegle szeretőről és a lelkileg
összeomló
férjről ma és itt történik. Ezt az
érzésünket még fokozza Catullus
rekedtes, dacos dalolása, a Szomorú vasárnap
és az Engem nem lehet
elfelejteni „előadása” a darab vége
felé. Kétségtelen, hogy – a
szórólap szerint – szenvedély, szerelem
és gyötrelem egyaránt jelen van a
darabban. A második részben pedig őszintének tűnő
„lelkizés”, beszélgetés a
férj és Catullus között. A férj
halála után mindenki tovább
lép, vigasztalódik: a férjet
gyászoló feleség Catullus barátjával
készül
Görögországba, a költő pedig a feleség
kissé „izgága” barátnőjével
vigasztalódik.
A költőt Horváth Illés
alakítja kellő lendülettel, jól
érzékeltetve a fiatalember
hányavetiségét, tehetségébe
vetett önbizalmát.
Ruházata egyértelműen jelzi: a külsőségekkel,
megjelenésével nem sokat törődik.
Clodia, a feleség szerepében Holecskó Orsolya
elhanyagolt,
inkább szórakozást kereső nőt játszik,
aki unja idősödő férje mellett az
életet. A közös vacsora jelenetében viszont
kivirul, már „ad magára”. Ezt jelzi
rendezettebb hajviselete, egész megjelenése. Fillár
István Metellus,
a férj figuráját rokonszenvessé teszi,
végtelenül emberi és szánandó.
Alakítása
egyszerű, végső beszélgetése Catullusszal az
öngyilkossága előtt őszinte és
megrendítő. A darab egyik legszebb alakítása Hámori
Ildikóé, aki
Metellus anyját, Flaviát játssza. A
fiáért való aggódás, a
gyűlölet, majd
kényszerű bocsánatkérése
Clodiától, végül a
kétségbeesés, hogy Metellust
meg akarják ölni – remek színészi
produkció.
Losonczi Kata Clodia energikus
barátnőjét alakítja.
Csupa vitalitás; viháncoló, mai
leányzót látunk a színpadon. Gula
Péter, Rancsó Dezső és Tóth Sándor
egy-egy karakterfigurát alakít.
A darab díszlet- és jelmeztervezője Kovács
Yvette Alida.
Kár lett volna, ha Füst Milán végleg
elfelejti ezt az érdekes, ma is felkavaró
szerelmi drámáját.
Budapest, 2014. január 20.
Megjelent: Kláris
14/3. számában
Tárkányi
Imre