Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

TARELKIN HALÁLA

SZÍNHÁZ

RÓMAI VAKÁCIÓ

Belvárosi Színház

 Most derül csak ki, hogy a híres filmtörténet szerzője Paul Blake névre hallgat. De ezt senki sem jegyzi meg, azt inkább, hogy az 1953-ban készült film főszereplője Audrey Hepburn és Gregory Peck volt.

A vígjáték műfajaként a „zenés játék Cole Porter dalaival” megjelölés szerepel, feltehetően ezek a dalok később kerültek be a színpadi változatba. Mintha a filmből lett színház automatikusan vonzaná a zenés dalbetéteket.

Mindenesetre a Belvárosi Színház nézőterén jól szórakoztunk, mert Pelsőczy Réka rendezése jól sikerült. Rendkívül gyors tempójú, minden másodpercet betölt mozgással, a színészek pörögnek a pici színpadon, hogy elvarázsoljanak bennünket egy igazi hercegnői történettel, tuti biztos sikertémával, és még nem is fanyalgunk emiatt.

A történet inkább bájos, mint hihető. „Egy kicsiny ország trónörököse” Anna hercegnő, a főszereplő, aki éppen Rómába jött, hogy nyilatkozzon erről-arról, csak amúgy protokollárisan, ahogy kell. De elege van ezekből a kötelező programokból – minden kérdést és választ előre be kell magolnia –, kiszökik a palotából, igaz, a gardedám grófnő is biztatja, persze nem komolyan. Az amerikai újságíró viszont szenzációt akar, hogy legyen mit elköltenie a római kocsmákban, eddig csak adósság felhalmozására volt képes. És akkor rátalál egy park padján alvó lányra, aki el van varázsolva, ráerőlteti magát a férfira, a lakásán alszik, másnap reggel derül ki, hogy Joe Bradley a hercegnőt látta vendégül. Megfoghatja az Isten lábát, hisz egész nap a fenséggel lehet anélkül, hogy a lány sejtené a cselt. Odarendeli a fotóst is, hogy majd képek is illusztrálják a nagy történetet a hercegnő római vakációjáról …

A zseniális terv aztán megvalósul, de vezércikk, sztárfotó nem lesz belőle, mert újságíró és hercegnő egymásba szeretnek. Happy end ugyan nem lesz, de ezek után már nem teheti meg a fiú, hogy kipletykálja a hercegnőt. Marad a protokoll.

A befejezést már tudjuk a filmből, de a rendezés ezt a bájos semmiséget megspékeli egy keretjátékkal. Mindez ugyanis egy filmstúdióban játszódik, ahová próbálni jönnek be a színészek, épp ezt a darabot, a Római vakációt próbálják, néha ki is lépnek a szerepből, ahová feltűnés nélkül lépnek vissza megint, nem hagyva időt a nézőnek gondolkodásra. Jó rendezői ötletekkel találkozunk a játék folyamán, ilyen az 50-es évekbeli motorkerékpár, amit targoncán tologatnak, a szerelmespár ezen száguldozza be a várost. Az éjszakai lokál jelenet a csúcspont, mert itt mindenki kiteljesedik, revüszámokat látunk-hallunk, táncos-énekes produkcióban találjuk magunkat hirtelen, ahol Hernádi Judit adja a dívát. Szellemesnek tartottam még pár fogást, így a főhős újságíró nézőtér felé való billentyűmozgatását, amikor a semmit nyomta – mintha zongorázna –, a színpadi rejtett pianínóból jött a hang hozzá.

Sommásan jelzem, hogy a díszlet (Kalmár Bence munkája) nem tetszett. Sok szedett-vedett kacat, mozgatható fal rossz minőségű fotókkal, rosszul leplezett technikai sarok, zuhanyzó fülke méretű szekrény, ami hol hűtő, hol fürdő, hol öltöző fülke, sokfunkciós fehér láda, leginkább alvóhely funkcióban stb. Kissé szegényházi benyomást keltett mindez, a jelmezekkel (Tihanyi Ildikó) nem volt baj, bár Anna hercegnő világoskék ruhája már kissé gyűrött volt.

Pelsőczy Réka rendező gyors tempója a színészeket nagy erőfeszítésre késztette, egészen kimelegedtek a sok lótás-futásban. Fekete Ernő, Tenki Réka, Hernádi Judit, Cseh Judit, Szikszai Rémusz, Márton András egyaránt kiválóak voltak. Nagy Dániel Viktor fregoli szerepében egyszerre hat-nyolc figurát is alakított, a rendező asszisztenstől a pincérfiún és fodrászon keresztül egész a sajtótájékoztatón előadott öt különböző nemzetiségű újságíróig. Koreográfus: Fejes Kitty, zenei vezető: Puskás Péter. Paul Blake szövegét Zöldi Gergely fordította.

A színpadi helyszűke ellenére elvarázsolt bennünket a számos szellemes ötlet, amiért érdemes egy ilyen könnyed vidámságot megnézni – mindenkinek.

A vígjáték már nyáron színre került Szentendrén (Orlai Produkciós Iroda, FÜGE, Szentendrei Teátrum) közös produkciójaként.

 Budapest, 2013. október 29.          

Megjelent: Kláris, 14/2. szám     


                 Földesdy Gabriella

 ♣    ♣    ♣

 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©