Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

VITÉZ LÉLEK

Nemzeti Színház

 

Tamási Áron talán kevésbé ismert darabjával mutatkozott be az új vezetés a Nemzetiben. Természetesen az új igazgató, Vidnyánszky Attila rendezésében. A rendezésről már számos előzetes riport is készült. A Vitéz lélek úgy általában támadhatatlan: Erdély, nép, nemzet, hit, új élet kezdete, becsület, tisztaság. Mindezt színpadon megjeleníteni azonban nagyon nehéz.

Kitűnő alkalmat adott többek között a Balla Pétert alakító Trill Zsoltnak, hogy „a Nemzetiben” is megmutathassa tehetségét. Hiszen elsősorban az ő játékára épül az előadás. Az  I. világháború három éve és a négy év „idegenföldön” élés után is tisztának maradni – ehhez az átlagtól eltérő valami kell. És ez a hite. Ahogyan kigondolta: szamarat vesz (pont ezt a különös szamarat), bár a szamár azon a környéken idegen. De számára ez is hozzátartozik az alulról, az alapoktól való újrakezdéshez. Igaz, olykor lenézővé válik környezete iránt, akik maradtak régi életükben. Mert hiszen ő is erre vágyik: az elveszett négy ló helyett másik négy lóra, házra, majd feleségre. De neki ez csak újrakezdés révén sikerülhet. Mint tudjuk, természetesen sikerül.

De mivel ez színház, számos nehézséggel kell megküzdenie. Mint a mesében. Vagy mint az életben.

Nagy hite mellett élnie is kell, ebben segíti őt a szomszéd házaspár, akiknek nincs gyerekük, talán ezért is viselik ennyire gondját Péternek. Nikita és Sári sok éve élnek együtt, mindegyik a maga módján évődik-csipkelődik a másikkal. Nagy Annát is jó volt színpadon látni (m.v.), Reviczky Gábor is remekelt.

Még csak a szemöldökfa áll az erdőszélen, amikor meglátogatja őt a házaspár: Rozáli, régi menyasszonya, aki nem tudta kivárni visszatértét (Tenki Réka), hiszen semmi hír nem jött róla évekig, és gépész férje, Kristóf (Tóth László), akit a lány megszeretett. Ajánlattal érkeztek: szeretnék, ha Péter is beállna Kristófhoz gépésznek, fizetségért. Péter világába azonban ez nem fér bele, ő a szamarat választja.

És meglátogatja őt Panna (Tóth Auguszta), a kicsit bolondosnak tűnő, bár jómódú lány, aki saját magának keres férjet. Péter sem veszi komolyan.

Aztán fontos dolognak leszünk tanúi: Ambrus (Mécs Károly m.v.), akit addig Péter nem ismert, már csak lelkében élő lányát záratja Péter szívébe. És Péter abban a lelki állapotában igent mond. Ebből származik későbbi nagy vívódása, miután meglátta és megszerette Borókát (Martinovics Dorina), hogyan is simulhat egymáshoz a Föld és az Ég… Sokáig sehogyan sem, de felépül a háza Lázár, Boróka apja (Horváth Lajos Ottó) segítségével. De csak az után, hogy Péter lemondott a földi lányról, és – egyelőre – hű marad a szívébe zárt égi lányhoz, Ambrus halott lányához.

Azt azonban nem értjük, miért nem engedi el Borókát az apja maga mellől. Feltehetően nem Péterrel van baja, hanem magával a ténnyel: a lányt szeretné magának. Jóval később vallja meg Péternek: még csak nem is örökbe fogadta, hanem – lopta a lányt vagy 17 éve, miután saját kislányát éppen akkor széttépték a vadak az erdőn. Nem is tudja, kié volt a kislány, nem is érdekelte talán. A fő probléma azonban az, hogy szerelmes a lányába, aki őt édesapjának hiszi… ezért aztán Lázár templomot szeretne építeni a hegyre, éspedig Péterrel.

Péternek elvész a szamara. Az egész falu keresi. Ebből is fakadnak életszerű helyzetek, megint „bezavarna” Panna, Péternek nem nehéz ellenállnia.

Felépül a ház – természetesen faragott gerendákból –, házszentelőre készülnek. Péter mégsem túl boldog, Borókát szereti még mindig. Ráadásul Boróka találja meg a szamarat. És akkor jön Ambrus…. és hoz egy nagy-nagy becsben tartott zöld kis sapkát piros bojttal. Amiről azonnal ketten – Péter és Lázár – tudják, hogy Borókáé volt, később már hárman, Lázárt is beleértve. De szó nem esik róla.

Kristófék Péternek adnak igazat: meglátogatják ismét, immár Kristóf négy ujja hiányzik, levágta a gép. Azért jöttek, hogy elkérjék a szamarat (teljes meggyőződéssel), mert ez hozott szerencsét Péternek. A nagy harmóniájukba az is belefér, hogy nyáron, amikor még egészséges volt Kristóf, Rozáli elhagyta volna őt Péterért. Nem tudjuk, Péter erről tudott-e, talán nem. De most, hogy a férje „nyomorék” lett, mellette marad. Szép, szép, de mégis…? Mindenesetre a házaspár békében, együtt „elvonul”. Később majd a szamarat is megkapják.

Még nem esett szó két másik humorforrásról: a szamarat nagyon ellenző bíróról (Csorba – Varga József) és az albíróról (Büllents – Újvári Zoltán). Nevük is jelzi, „mire képesek”. És persze a három gyerek mondókáikkal, zenélésükkel, játékaikkal (Bátyi Domonkos József, Szabó Péter, Török Elek). Igyekeznek ők is élettel megtölteni a színpadot, a történetet.

Sok szép pillanatot láthatunk az előadásban. Amikor Rozáli visszaadja a leveleit Péternek… Amikor Péter megvallja Borókának, hogy szereti… Amikor Lázár bevallja Péternek, hogy szerelmes nevelt lányába, és éjszakákon át vívódik… Amikor Ambrus le nem veszi szemét újra megtalált, felnőtt élő lányáról… És Boróka természetes, élettel teli játéka végig, ahogyan fellángol szerelme, kiáll Péter mellett, igyekszik megérteni, miért olyan fontos ez a szamár Péternek, és ahogyan lázad apja zsarnoksága, féltése ellen.

Természetesen szép a darab nyelvezete. Tudjuk, hogy a Nemzeti nézőtere sajnos nem az akusztikájáról nevezetes, de többségében így is élvezhető. Jó a díszlet: felülről lógnak le az elején a „megégett” gerendák (erdő, háború után), majd a gyalultak (ház), a fából készült, kevés egyszerű bútor. (Díszlettervező: Olekszandr Bilozub.) Balla Ildikó tervezte az erdélyi népviseletnek megfelelő, autentikus jelmezeket.

Könczei Árpád zenéje – felvételről szól – sokrétű, kifejező.

 Összességében hiteles előadást láthattunk.

 

2013. 10. 14.  
Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©