Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

A SZÍNHÁZCSINÁLÓ

SZÍNHÁZ

A SZÍV HÍDJAI

Óbudai Társaskör és Orlai Produkciós Iroda

Találóbb talán ez a cím – A szív hídjai –, mint Robert James Waller regényének címe, a „Madison megye hídjai”. A feltehetően sokak által ismert (érzelmes) regényt Zöldi Gergely alkalmazta színpadra.

A történet kívülről nézve szinte túl egyszerű: egy véletlen találkozás négy napig tartó mély szerelembe fordul, hogy aztán az elválás után évtizedekig, halálig tartó emlékké váljon mindkettőjükben, egymástól függetlenül.

Az amerikai férje farmján, Madison megyében élő olasz nő (Francesca Johnson – Udvaros Dorottya) élete hétköznapi: munkáját feladva neveli két kamasz gyerekét, akik férjével éppen egy vásárra mentek, és várhatóan csak 4 nap múlva térnek haza. Vezetékes telefon van, ennyi a kapcsolat velük. A férfi (Robert – László Zsolt) a National Geographic számára készít fotókat, és nyilvánvalóan nem tucat-képeket. Járja az országot, most éppen errefelé, Madison megyében, 20 évvel a háború után. Felvilágosítást kér a háziasszonytól, mert éppen itt tévedt el. A többit már kettőjük egymásra találása, a nő fokozatos kinyílása, a férfi valamelyes kitárulkozása hozza magával.

Az előadás díszlete is ennek megfelelően egyszerű: 60-as évekbeli konyha, akkori konyha berendezéssel, régi hűtővel, hátul veranda egy paddal. Elöl, a magasban lévő széles ferde fehér lécek lehetnek éppúgy a szoba részei, mint egy híd traverzei. Az előadást szünet nélkül láthatjuk, függöny sincs.

Az előadás az édesanya halálával indul: a már érett felnőtt Caroline (Szamosi Zsófia) és Michael (Chován Gábor) kinyitják a „titkos” dobozt, amelyben egy kulcsot találnak, egy még titkosabb láda kulcsát. A ládában ismeretlen holmik vannak: hátizsák, pléd, fényképezőgép – és édesanyjuk 3 kötetnyi naplója. Meg a lánynak szóló levél.

Olvasva a naplót, megelevenedik a régi szerelmi történet, amit a felnőtt gyermekek előbb nehezen hajlandók, vagy tudnak befogadni, megérteni, ám egyre inkább beleélik magukat, egyre jobban megértik anyjukat is, saját életüket is. Mert másféle ember jelenik meg előttük, mint akit ők anyjuknak ismertek. Az amúgy is különös hangulatban lévő „háziasszony” a történetben fokról fokra válik a világ dolgai iránt érdeklődő, nőiességét és (irodalmi) műveltségét egyaránt akaratlanul és természetességgel megmutató, korábbi pedagógus munkájára büszke emberré a férfi figyelme folytán. Robertnek pedig mintha minden korábbi csavargása ide, ehhez a nőhöz, Francescához vezetett volna.

Ismerkedésük története prózai: a nő beül a férfi kocsijába, megmutatja a keresett hidat. Aztán együtt vacsorát főznek – ami a nő számára már kezd végleg érdekessé, különössé válni. Egy vadidegen férfival együtt főzni saját konyhájában? Mélyülő beszélgetés, másnapi vacsorameghívás, fotózás a hídnál, egy kirándulás… igazán nem világrengető dolgok. De számukra azok. Egymásra találásuk szellemi és fizikai-testi téren egyaránt olyan erővel történik meg, ami felborítja a nő életét. Hiszen össze is csomagol, hogy tényleg elmenjen Roberttel a vágyott másik életbe, mely álmai megvalósulását ígéri. De mivel esik az eső, tehát be kell hozni férje száradó ingjeit. És Francesca, szokott mozdulataival a szokott módon hajtogatva az ingeket – csendes-hosszú végső monológjában végleg lemond az álmairól. Mert ígéretet tett, és mert mit tegyen a férje, akinek családja évszázadok óta lakik ezen a farmon? – nem hagyhatja, hogy a világ a szájára vegye! A férfi pedig szótlanul elmegy. De nem felejt.

Tudjuk, hogy később elküldte a N. G. különszámát, melyben a hidak fotóit leközölték. Más kapcsolat a két évtized alatt nincs közöttük. Francesca azonban, megváltoztatva végrendeletét, nem férje mellé akarja, hogy temessék, hanem ugyanúgy hamvai folyóba szórását kéri a hídról, mint a férfi tette, aki halála után neki küldte el személyes holmijait. Így találták meg most a ládában azokat a nő gyerekei… Francescának pedig álmaiban élt tovább Robert, a négy nap története több mint két évtizedig.

Létrejöhet-e ilyen intenzitású szerelem? – Udvaros Dorottya és László Zsolt hiteles és természetes játéka nyomán elhihetjük. Játékuk elejétől végig természetes, a nő „kiöltözése” is igencsak mérsékelt. (Díszlet-jelmez: Zeke Edit.) Francesca számára éppen „jókor” toppant be életébe pont ez a férfi. Természetesen jóval többet megtudunk róla, mint a zárkózottabb Robertről, bár a férfi gyermekkorának egyes történései, csavargásának oka némileg kiderül.

Közös életük tervéről azonban keveset tudhatunk meg, ami talán megkönnyíti az álmok világának megmaradását. Arról pedig, hogy mi táplálja szerelmüket még évtizedekig, nem szól a történet. Kettejük játéka, összhangjuk, hitelességük azonban kiemelkedő.

 Zene: Vázsonyi János (szaxofon).

Rendezte: Novák Eszter.

 Budapest, 2013. 06. 29.

 Györgypál Katalin

  

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©