Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

TARELKIN HALÁLA

SZÍNHÁZ

MEPHISTO

Nemzeti Színház

Van már egy Oscar-díjunk Klaus Mann regényének adaptációjából. 1982-ben a legjobb külföldi film díját nyerte el. De Szabó István már 1981-ben, a bemutató évében a legjobb forgatókönyvért kapott kitüntetést Cannes-ban. A regényt most a rendező Alföldi Róbert, és Vörös Róbert dramaturg adaptálta színpadra (a regény fordítója: Lányi Sarolta). Az időközben eltelt 32 év, valamint a jelen speciális helyzet (ez Alföldi búcsúrendezése a Nemzetiben) máshová helyezte a súlypontokat, mint Szabó István filmje. Más korszak, más problémák.

Szabó István rendezése politikai áthallásos rendezés volt, ő a Rákosival kezdődő és Kádár alatt kivirágzó puha diktatúrát látta bele Klaus Mann regényébe. Alföldi rendezése is politikai és áthallásos. Hiába tiltakozik ellene nyilatkozataiban. Az elmúlt ötéves igazgatói ciklus alatt minden rendezése súlyos társadalomkritika volt, bírálat, bemutatva benne a saját személyének mártír voltát. Jelen produkció is ilyen. Ami igaz, igaz, mindezt nagy művészi erővel, igen jó rendezői ötletekkel, közönségét lenyűgözve teszi.

Megnéztük és megszűrtük Alföldi Mephistóját, ami dramaturgiailag, rendezői kiforrottságát, színpadi megvalósulását tekintve remek alkotás. A leköszönő igazgató búcsúja volt színházától, hiába mondja, hogy már fél évvel az új pályázat előtt benne volt a műsorban, ez a Mephisto Alföldi véleménye a jelenlegi kultúrpolitikáról, igazgatóváltásról, kormányról és kormányzásról. Vagyis lesújtó, úgy egészében véve, ahogy van.

A főhős Hendrik Höfgen német színész karaktere a siker, elismerés, érvényesülés bűvkörében élő fiatalember prototípusa. Olyan képlékeny alkat, aki a fentiek elérése céljából mindenre képes. Megalkuvó, elveit feladó, valójában gyenge ember, meghajlásra, talpnyalásra képes szerencsétlen, akit sajnálnunk kell, de közben meg is bélyegezzük tetteit. Ő és a hozzá hasonlók tartják fenn a diktatúrákat. A diktatúrák pedig nincsenek jóban a művészettel, mert csak az jár jól művészként, aki csahol, visszhangozza a diktátor szavait, elvárásait. Azt kellene hinnünk, hogy a mai Magyarország olyan, vagy erősen hasonló a náci Németországhoz, de józan ésszel ezt nem hihetjük. És azt sem hihetjük, hogy a Nemzeti Színház igazgatói posztja örökös hitbizomány egyetlen személynek. A lejárt mandátum után nem jár kötelezően az új megbízatás, ez nem méltánytalan, inkább az új igazgatónak nehezítették meg a helyzetét, aki nem Höfgen típus. Majd ha rosszul csinálja, és kurzus emberré válik (még nem az, nem biztos, hogy az lesz!), lehet szidni.

Höfgen baloldali elkötelezettből, aki kiutálja a hamburgi színházból a náci Hans Miklast, majd mikor hatalomra jutnak a nácik, a szolgájukká válik – mintha mi sem történt volna –, az erkölcsi nulla szép példája volt és lesz is mindig. Minden rendszer így dolgozik, amire rásütik a diktatúra bélyegét, kivétel a demokrácia, mert ott nincs ilyen. Sajnos, kiderült, hogy demokrácia sincs tiszta formában, akik annak vallják magukat, többnyire saját zsebre dolgoznak, elfogultak, részrehajlóak.

De fogadjuk el Alföldit, aki azt mondja, ő csak a művész és a mindenkori hatalom viszonyát vitte színre. Egyetlen lehetőség egy művész számára, hogy független marad, akkor tudja kibontakoztatni szuverén tehetségét. Most, az igazgató öt év utáni leköszöntével pont erre nyílik lehetőség: örömmel hívják mindenfelé, hogy megmutathassa sziporkázó tálentumát az őt éljenző közönségnek. Új kihívások várják ország- és világszerte.

Menczel Róbert vastraverzes díszlete remekül tölti be sok funkcióját, elfér benne egy baráti hangulatú színházi büfé, párizsi hotelszoba, tábornoki ebédlő, a hamburgi színpad és még sok minden. A helyszínek egymásba folynak, így mindig gyors váltások történnek, felpörgetve az előadás tempóját. Füzér Anni jelmezei kiválóak, ügyel a részletekre is szereplői öltözékében, a nők szinte mindig kis retiküllel szaladgálnak, a hajviselet és a szoknyahossz 30-as évekbeli.

Legötletesebbek Stohl András (Höfgen) jelmezei és maszkjai, kellékei. Denevér Mephisto-jelmeze a váltás után Jolly Jokerre változik, meszelt arca a piros vigyorgó festett szájjal rendkívül kifejező ötlet. Zenéjét Bella Máté állította össze, Beethoven IX. szimfóniáját használva elsősorban, de felcseng két Wagner-motívum is, valamint korabeli slágerek, fő helyen a „Pingvin” dallal. A színészek mozgását (Höfgen balettszáma) Gergye Krisztián koreografálta.

Az előadás rendkívüli színészi teljesítményekre ad lehetőséget, és nemcsak a főszereplő Stohl Andrásnak, aki pályája csúcsára ért. Jól sikerült a két feleség: Radnay Csilla és Martinovics Dorina játéka. Hálás szerep jutott Hevér Gábornak, egy tolókocsis, nárcisztikus írót játszik, ugyanígy hálás Dora Martin szerepében Udvaros Dorottya, vagy a Kroge házaspárt alakító Gáspár Sándor és Söptei Andrea, a Tábornagy szerepében László Zsolt. Az epizódszerepek ugyancsak emlékezetesek: Bánfalvi Eszter mulatt szeretőként, Nagy Mari súgóként, Tenki Réka a nagy ember barátnőjét és tehetségtelen színésznőt játszva, Mészáros Piroska naivat játssza a Naiva szerepben, Nagy Zsolt forrófejű náciként.

Alföldi kultusszá vált, akármit rendez, ugyanilyen vastapssal fogadták volna.

2013. május 14. 

Földesdy Gabriella

Megjelent: Kláris, 2013/5. sz.

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©