Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

FEKETESZÁRÚ CSERESZNYE

József Attila Színház

Sokszereplős darab Hunyady Sándor Feketeszárú cseresznyéje. Magyarok és szerbek.  Huszárok, pópák, jegyespár – és az izzó, bár sokáig láthatatlan szerelem Dusán (Nemcsák Károly) szerb felesége, Irina (Pikali Gerda) és a magyar főbíró (Rékasi Károly) között. Meg a történelem. Szerbia megalakulása előtt és Szerbia megalakulása után. Bácska. A történelem alakulásáról az első perctől fogva értesülünk: a magyar huszárok éjszakai mulatozással töltik utolsó éjszakájukat, mielőtt a frontra mennek. Magyar (nép)dalokkal, magyar (nép)tánccal a szerb Dusán házában. Két év múlva már Szerbia megalakulását ünneplik, a győzelmet, egybekötve Danica, Dusán unokahúgának (Pataki Szilvi) kézfogójával a kevert származású (volt) huszárral, Jankovics hadnaggyal (Ömböli Pál), szerb (nép)dalokkal és szerb (nép)tánccal.

Az igazi tragédia Dusán számára nem kisebbségi léte – vagyona és a főbíró barátsága révén ez kevéssé érződik számára. Felesége nem akar tőle gyereket, Dusán érzi, hogy nem szereti őt. Bosszút állna, ha tudná, kit szeret Irina, de az asszonyt nem engedné el. És kinek másnak is panaszolná el legnagyobb fájdalmát, mint a család legjobb barátjának, a főbírónak?

Azon az éjszakán a főbíró elmondja Dusánnak, hogy a szerb Nikics Pántó (Schnell Ádám) feljelentette őt. Megismerjük Pántót is, éspedig gyáva, hitvány alakként. A főbíró természetesen elsimítja az ügyet, de Pántót örök ellenségének tudhatja ezután.

Azon az első mulatozós éjszakán a főbíró óvatosan, tapogatózva adja tudtául Irinának, hogy „egy fekete asszonyt” szeret már sok éve. Irina hárít, de nyilvánvaló, hogy az érzelem kölcsönös. Ám „nem történik semmi”. További évekig, legfeljebb a főbíró még inkább kerüli Dusán házát.

Megalakul Szerbia, a magyarok kerülnek kisebbségbe. A főbírónak át kell adnia hivatalát. Ez önmagában is tragédia számára, bár Békésben van földje, van hova mennie. Igazából ő ott van otthon. Mégis Bácskában élt évtizedig legalább. Magyarország térképének levétele a falról jobban megrázza külsőségekben a Hajdút (Katona János), mint őt.

Dusán házában mulatoznak, kártyáznak, táncolnak. Rögtön kiderül, milyen nagy szava van a házigazdának a (helyi) politikában, sőt, Belgrádba is gyakran fog járni. Dusán azonban hallgatag: reggel furcsa helyzetben találta feleségét a főbíróval annak hivatalában. Egyre féltékenyebb. Amikor megtudják, hogy a főbírónál házkutatást tartanak az éjjel, amit várhatóan letartóztatás követ – hiszen éppen Pántó lett a jegyző –, előbb befogat, de Irina feltűnő magatartása miatt féltékenysége győz. Irina ekkor maga rohan el a most már csak volt főbíróhoz. Milica, Dusán testvére (Kocsis Judit) leszidja a férfit, és egy nagyon fontos dolgot mond ki: az emberi aljasság nem nemzetiség-függő… Dusán így szintén elrohan a főbíróhoz, kizavarja az akkor már ott fölényeskedő Pántót, verekszik a főbíróval, és végleg egyértelművé válik számára, hogy Irina Gézát, a főbírót félti. Lecsendesedve végre emberi módon hallgatja meg Irinát, aki elmondja neki „a semmit” – tíz éve szereti a főbírót és az is őt, de „nem történt semmi”. Egyetlen csók, az is csak aznap reggel, amikor a főbíró már csomagolt. Ez ellen Dusán csak egyet tehet: elengedi a feleségét kérés nélkül is. Talán itt kerül legközelebb egymáshoz a házaspár, ezekben a meghitt, a férj számára igen fájdalmas percekben: Szerbia győzött, de ő a magánéletében vereséget szenvedett, felesége nélkül kell visszatérnie a házában mulatozók közé.

Irina számára „szabad az út” – egy számára ismeretlen világba, Békésbe, újra kisebbségi létbe. A szeretett férfival ugyan, de tele bizonytalansággal.

Végtére is a történelem az erősebb.

A rendező, Kerényi Imre hitelesen magyar és hitelesen szerb hangulatot teremt a színpadon huszárokkal (Turek Miklós, Ömböli Pál, Almási Sándor, Blazsovszky Ákos), pópával (Fila Balázs), parasztasszonnyal (Molnár Gyöngyi), püspökkel (Láng József) és prímással (Lakatos Mihály), az élő zene varázslatával. Újréti László, Rusz Milán, Dányi Krisztián alakításával teljes a szereplőgárda.

Kifejezőek, jellegzetesek a jelmezek (Kovács Yvette Alida munkája), kifogástalan illúziót keltve a díszlettel (Götz Béla) együtt.

Dusán igazi, vérmes szerb, Irina finomabban, de szintén a szerb lelkületet képes megmutatni. A főbíró intellektusa, megértése, a történelmi eseményekre való rálátása kellő ellentétben áll Dusán nyersebb létével. Képesek emberileg is közel hozni, jobban megértetni a történelem vad eseményei közben az emberi tragédiákat, amit még a jegyespár boldogsága sem tud ellensúlyozni.



Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©