Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

PILLANTÁS A HÍDRÓL

SZÍNHÁZ

PILLANTÁS A HÍDRÓL

Örkény István Színház

Az Örkény Színház kicsiny volta, bérházba való beépítettsége meghatározza terjeszkedési lehetőségeit, ami a díszlet terjedelmét illeti, mindenképp. Eleve le kellett mondani a „lógok a trapézon" szerű rendezésről, mert nincs meg a kellő magasság. Hiába, ez kamaraszínház volt. Ám lehet, hogy tévedek, és Mácsai Pál rendező nem is akarta a New York-i Brooklyn hidat és az alatta elterülő Red Hook negyedet felépíteni, amúgy is a Miller-darab legtöbb jelenete lakásban, irodában játszódik, de a kikötő és az olasz negyed szervesen a háttérhez tartozna.

Mindenesetre a Pillantás a hídról díszleteként hat darab csau színű bőrkanapé funkcionál, plusz egy alacsony dohányzó asztalka. Az öt főszereplő csak egy kanapét használ a hat közül, szoronganak rajta öten, a hatodik (Alfieri, az ügyvéd) viszont igaz, hogy egy másikon ücsörög, amikor pedig jelenése van, felállva mondja a szöveget. Vannak zenészek a háttérben másik kanapékon, és a szereplők is, ha nincs jelenésük, hátra mennek, és ott leülnek pihenni.

A Miller féle realisztikus drámák ilyenfajta megoldását – az opera világából kölcsönözve a kifejezést – talán „félig szcenírozott" rendezésnek nevezném, vagy még inkább „félig oratorikus" előadásnak, azért „félig" minden, mert van is díszlet, meg nincs is, bent is vannak, meg hátra is mennek, valós is minden, meg stilizált is. Mint a mesében az okos lány.

Nem tesz jót mindez Arthur Miller klasszikus művének, amiben a tragédia katartikus végkifejletben oldódik fel. Halljuk a párbeszédeket, látjuk a szereplőket – félig igazából játszva, félig imitálva a gyilkosságot, a rajtaütést stb. –, de nem rendülünk meg az epikus, „brechtesített" megoldás miatt.

Pedig a dráma néhány emberi alapkonfliktust vet fel, és válaszokat is ad rájuk. Marco és Rodolpho szicíliai bevándorló dokkmunkások, létkérdés, hogy rokonaiknál húzzák meg magukat, amíg összegyűjtik az önálló életre való pénzt. Rodolphónak is létkérdés, hogy amerikai állampolgár legyen, amihez jól jön, ha elvesz feleségül egy amerikai lányt, pláne, ha az a lány szereti őt. Eddie Carbone – a szerelmes lány nevelőapja, maga is dokkmunkás – azonban a végsőkig ellenáll, nem tud beletörődni, hogy Catherine-t elvigyék a házából, és feljelenti a két bevándorlót. Azért nem engedi a lányt, mert maga is szerelmes saját nevelt lányába. Persze csak tudat alatt, az önzés valódi okát felesége, Beatrice vágja a szemébe. Az árulás mindenütt nagy bűn, az olasz mikroközösségekben azonban vért kíván. Így Eddie épp azt a bűnt követi el a rokonaival szemben, amit ő maga is elítél, sőt megvet. Az első felvonásban elrettentő példaként meséli Cathrine-nak egy tizenöt éves fiú meglincselését, mert elárulta rokonát. Tudja, mégis elköveti, mert az ösztöne hajtja, mindig szerelmes volt a mellette felnövő rokon leányba, a magáénak vélte, birtokolni vágyta, most nem engedi, hogy elrabolják tőle. A tragikus vétség az életébe kerül, ráadásul a közösség megveti.

Miller az 1950-es évek elején írta a drámát, helyhez és időhöz kötött történettel, a benne lévő emberi tartalom azonban örök érvényű. A néző megrendülése is az kell, hogy legyen. Itt és most a katarzist nem tudtuk átélni.

A színészek is küszködnek saját fontosságukkal, mindazonáltal zavarban lehetnek hátul ülve, jelenetre várva, vagy a kanapén összeszorulva hely híján. Mindent megtesznek, hogy jelenlétük hihető legyen a néző számára. Csuja Imre kellően robusztus Eddie szerepében, Für Anikó elég mély érzésű és okos feleség, Törőcsik Franciska, Epres Károly, Polgár Csaba és Debreczeny Csaba jól játszanak, bár a pici, bezsúfolt térben mozgásuk időnként esetlenné válik.

Fordító és dramaturg Gáspár Ildikó, díszlet-jelmez Izsák Lili munkája, zene Matkó Tamás.

Földesdy Gabriella
(Megjelent a Kláris 12/3. számában)
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©