Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

AZ ÖLDÖKLÉS ISTENE

Színházi kritikák

Vígszínház

AZ ÖLDÖKLÉS ISTENE

Az életben néha furcsa dolgok történnek. A legegyszerűbb – talán nem is túl jelentős – események hirtelen fontosnak tűnnek és váratlan fordulatot hoznak. Minden más színben tűnik fel, emberi kapcsolatok változnak meg és pillanatok alatt gyűlöletté válik, ami eddig megértés, szeretet volt. A Vígszínház legújabb produkciója mindezt groteszk előadásban tálalja a nézők elé. A magyar származású írónő, Yasmina Reza színműve, Az öldöklés istene kitűnően ábrázolja a folyamatot, amely az emberi együttlétet jellemzi. Kis ügy áll a történet középpontjában: egy tíz év körüli fiú megveri iskolatársát, akinek a fogai bánják az attrocitást. A tettet elkövető fiú szülei szeretnék békésen elrendezni a konfliktust, ezért látogatóba jönnek az „áldozat" szüleihez: megbeszélni, hogy mi legyen a teendő. Vita alakul ki, néha felizzanak a szenvedélyek, néha udvariaskodó gesztusok hangzanak el, míg végül – nem éppen épületes módon – mindenki mindenkivel összevész, sőt az egyik házaspár között – a feleség által – tettlegességig fajul a vita. Az eredeti cél, a gyerekek kibékítése már teljesen háttérbe szorul, marad az egymást megalázó, gyötrő valóság.

Kamondi Zoltán rendezése fergeteges tempót diktál. A kezdetben még udvarias, szelíd párok között a színpadon izzik a levegő. Sok minden kiderül a másfélórás színműben, ami néha kacagásra, néha borús ellenérzésre készteti a közönséget. Véronique, az „áldozat" édesanyja erőteljes egyéniség. Küzd azért, hogy a fia elégtételt kapjon. Írónő, de harcias amazonként nem kifejezetten kulturált viselkedésű. Börcsök Enikő energikus szerepformálása a darab végén a férjét megverő asszony szerepében nem éppen szimpatikus egyéniség. Annette, a verekedő fiú mamája a darab elején megértő, finom úri hölgy, akiből az alkohol hatására fúria válik. Eszenyi Enikő nehéz szerepét kitűnően oldja meg. Epres Attila Véronigue férje. Egyszerű, jóindulatú kereskedő, különösebb vágyak nélkül. Ő inkább hajlandó a megegyezésre, mint harcias neje, akinek egy kicsit az „alárendeltje". Kern András az örökké elfoglalt, mobilozó ügyvéd-férj. A darab szerint soha semmire sincs ideje, még erre a „megbeszélésre" is csupán felesége unszolására jött el. Annette dühe nem annyira radikális, mint a másik asszonyé. Ő csupán az „átkozott" mobilt dobja a szobát díszítő akváriumba.

A négy szereplő játéka kitűnő. Jól mutatják be a házaspárok változó hangulatát, jellemét. A néző a fergeteges komédiát látva, hajlamos elfeledni az eredeti célt: az emberi kapcsolatok széthullásának bemutatását – egy igencsak aprócska gyerekcsíny következtében. A díszlet – fehér fotelek, heverő, üvegasztal, tulipáncsokor, mely a vendégek üdvözlésére szolgál, és a darab végén mérgesen széjjel lesz szórva, akvárium – Árvai György munkája. A jelmezeket, amelyek jól kifejezik a szereplők egyéniségét, Marina Sremac tervezte, a darabot Bognár Róbert fordította.

Tárkányi Imre

Megjelent: Kláris, 2011/2.

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©