Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

(KÉPZŐ)MŰVÉSZET

A. Bak Péter

A műalkotások sorsa, jövője II.

Egyfajta megoldás, amikor a hagyatékot több múzeum között szétosztják. Ez történt Kondor Béla posztumusz Kossuth-díjas grafikus, festőművész hagyatékával is. Udvardi Erzsébet Kossuth-díjas festőművésznő hagyatékát unokahúga, Udvardi Anna gondozza, aki a művésznő badacsonytomaji műtermes házában alakít ki Emlékházat. Így méltó elhelyezésre és bemutatásra kerül az életmű. A kérdés már csak az, hogy hosszú távon ki fogja és miből fenntartani az Emlékházat? Ez a szempont azért merül fel, mert pl. a Rudnay Gyula Kossuth-díjas, Corvin koszorús, Corvin láncos főiskolai tanár egykori bábonymegyeri műtermes emlékháza ma már nem „üzemel”, a leszármazottak 2017-ben eladták, és a kertben lévő Rudnay Gyula egész alakos szobrát, amelyet Andrássy Kurta János szobrászművész készített, eladták magántulajdonba.

A halála előtt felfedezett Tóth Menyhért posztumusz Kossuth-díjas festőművész hagyatéka szerencsésen a Kecskeméti Képtárba került, egy része az állandó kiállításon látható.

A Rákospalotai Múzeumba Madarász Adeline festőnő ajándékozása révén apjától, Madarász Viktortól, a kitűnő történelmi képeket festő művésztől 22 db festmény és a művésznő saját munkásságából 31 db olaj- és vízfestmény, illetve rajz került. Gruber Béla, a főiskolás korában meghalt festő hagyatékát példás módon őrzi, kezeli és népszerűsíti Gruber Ágota, a művész nővére. Első tevékenysége volt, hogy felkutatta, összegyűjtötte és leltárba vette az alkotásokat, aztán elosztották a testvérek között. Ami nála maradt, azt szeretné egyben tartani és egy intézmény megbecsülését érezni. Az összegyűjtött életműről, kiállításokról nagy monográfiát állított össze és adott ki. 2017-ben a Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria adattárának ajándékozta az írásos hagyatékot. A világhírű és sokak által a mai napig irigyelt Szász Endre Munkácsy-díjas grafikus, festőművész hagyatékának sorsa is kalandos utat járt be. Szász Lula (Schauermann Ibolya), a művész Amerikában élő negyedik felesége 2008-ban felajánlotta a tulajdonában lévő mintegy 300 darabos hagyatékot a miskolci Herman Ottó Múzeumnak azzal, hogy ott Szász Endre Gyűjteményként fogják őrizni és bemutatni. A virtuóz művész ötödik s egyben utolsó felesége, özvegye, Hajdu Katalin porcelánfestő, tervező a Somogy megyei Várdán lévő kastélyukban 2006-tól Szász Endre Kastélymúzeumot rendezett be és üzemeltet. Gácsi Mihály grafikusművész és Frank Frigyes festőművész hagyatéka a Göcseji Múzeum képzőművészeti gyűjteményébe került. Van, amikor egyetlen jószemű, anyagi áldozatra is képes emberen múlik, hogy  megmarad-e az utókornak valamelyik művész életműve. Ilyen ember volt Gerlóczy Gedeon, a neves építész, aki az 1919-ben meghalt Csontváry Kosztka Tivadar festő nagyméretű képeit a hagyaték árverésén megvásárolta, így azok nem kerültek a lesben álló fuvarosok kezébe, akik kocsiponyvának akarták megszerezni. Ezek a képek ma már a múzeumok féltett kincsei közé tartoznak. A közelmúltban szerencsésen rendeződött Kemény Judit szobrász, grafikusművész hagyatéka. A művésznő 1935-től haláláig Zuglóban élt. 2016-ban a hagyatékot képező 100 szobrászati munkát és mintegy ezer grafikai alkotást, festményt, kollázst, valamint fotókat, levelezést, egyéb dokumentációt Budapest-Zugló Önkormányzata megvásárolta 5 millió forint + ÁFA összegért. Sajnos csak elvétve végződik ilyen szerencsésen egy hagyaték sorsa.

A legtöbb művész megéri az idős kort. Ezért lenne ideje azon gondolkodni, hogy halála esetén mi lesz az alkotásainak a sorsa. A legtöbben nem foglalkoznak ezzel, egy kézlegyintéssel elintézik, és mindent áthárítanak a túlélőre. Ha egyedülálló és úgy hiszi, nincs örököse (általában valaki előbukkan a homályból, ha értékről van szó), akkor szerencsés esetben még a halála előtt van lehetősége elkótyavetyélni műveit, és gyorsan felélni a pénzt. Abban ne bízzon egy művész sem, vagy magát annak tartó alkotó, hogy még az életében befogadja a munkásságát valamelyik múzeum, netán még építenek is neki képtárat, márványtáblával. Ha az egyedül élő művész úgy hal meg, hogy tele van a műterme, akkor azt rendszerint kifosztják az első adandó alkalommal, és csak utána jelentik be a művész elhunytát, jobb esetben. Amennyiben az önkormányzatnak sikerül a rablókat, a fosztogatókat megelőzni, akkor a fellelt tárgyakról hivatalos leltár készül. Ami viszont nem kerül feltüntetésre a leltárban, az nincs is. Örökös hiányában a tárgyakat a hatóság értékesíti. A valóság az, hogy szinte naponta meghal egy vagy több alkotó (festő, szobrász, iparművész, fotós, grafikus, író, költő), akiknek a hagyatéka felől gondoskodni, intézkedni kell, és ezt a feladatot a legtöbb esetben az örökös, különösen ha idős – különböző okok miatt – nem tudja felvállalni.

Mi lehetne akkor a 24. órában a megoldás? A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének van napra kész regisztere az élő és meghalt művészekről. Értelemszerűen most a professzionális kiállító alkotókról beszélünk. Első körben, a legsürgősebben az idős művészeket kell felkeresni és megfelelő garanciák mellett az alkotásaikat fel kell térképezni, műtárgyjegyzékbe venni, digitális műtárgyfotókat kell készíteni, hogy legalább ez az értékmentés meglegyen. Ezt minden művész esetében kivétel és kivételezés nélkül meg kell csinálni. Itt nincs helye művészettörténészi, kurátori, múzeumigazgatói önkényeskedésnek, szekértábori szemezgetésnek. Második körben kellene a begyűjtött információk, dokumentációk alapján a megfelelő nemzeti művészeti archívumot megcsinálni. Közben a mindenkori magyar kormány építsen föl egy minden szempontból megfelelő épületegyüttest a hagyatékok biztonságos és áttekinthető tárolására, amelyben kivételezés nélkül lenne elhelyezve minden arra igényt tartó művész hagyatéka. Ezekből lehetne időszakosan kiállításokat is rendezni, és természetesen a kutatók számára is elérhető lenne. A főváros mellett a megyeszékhelyeken is kell ilyen funkciójú épületeket létrehozni. Természetesen a feladatra a jól felkészített szakembereket meg kell fizetni. Csak így lehet megmenteni jó lelkiismerettel a magyar művészek hagyatékát az utókornak.

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©