Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

KÖNYVESPOLC

Tárkányi Imre

Esszék, tanulmányok

Földesdy Gabriella könyve

A KLÁRIS olvasói megszokhatták, hogy Földesdy Gabriella könyvei gazdag ismeretanyaggal, érdekes történetekkel rendelkeznek. A Herczeg Ferenc és Csiky Gergely munkáit, életútját bemutató könyvek remek olvasmányok, egyben irodalmi érdeklődésünket maximálisan kielégítő művek voltak. Színikritikái nemcsak az éppen aktuális előadást mutatják be, hanem a darab előzményeit, korábbi előadásokat és rövid tartalmi ismertetőt is tartalmaznak.

Új könyvének címe: Esszék, tanulmányok. A szerző – híven önmagához – ismét az irodalom és a színház világába kalauzolja el az olvasót. Néhány írás folyóiratokban – a KLÁRIS-ban is – megjelent. Az írások ismét bizonyítják a szerző szakértelmét és az irodalom, a színháztörténet terén való jártasságát.

Először három jelentős prózaíró színműírói „próbálkozásait” ismerhetjük meg. Gárdonyi Géza, Krúdy Gyula és Márai Sándor azok az írók, akik „elkalandoztak” a színház világába. Gárdonyi A bor és az Annuska című vígjátékaival aratott sikert, Krúdy A vörös postakocsi történetével, amelyet – emlékezzünk! – 1968-ban, majd 1976-ban a Vígszínház újított fel Halász Judit, Darvas Iván, Tahi Tóth László főszereplésével. Márai A kassai polgárok című történelmi drámával jelentkezett, amelynek ősbemutatóján (1942) Somlay Artúr remekelt a Kassát védő, mindenét elvesztő János mester szerepében (az 1991-es felújításon Bessenyei Ferenc alakította a monumentális figurát). E három elemző tanulmányhoz egyetlen dolgot fűznék hozzá: az 1981-ben megjelent Színházi kalauz csupán A bor című darabról tesz említést, sem Krúdy, sem Márai nem szerepel a könyvben …)

Találunk egy verselemzést is a könyvben, Babits Mihály Tavaszi szél című versét szinte ízekre szedi a könyv szerzője. Végső konklúziója: a költő sok évvel a Tanácsköztársaságban betöltött szerepe és későbbi mellőzése miatt nem tudott megnyugodni. Kétségeinek ebben a versben ad kifejezést. De megismerhetjük Ignácz Rózsa különös személyiségével, aki színésznőként indult, majd regényíró lett. Büszke, öntudatos személyiségét 1945 után mellőzték. Leghíresebb regénye a Jókai feleségéről, Laborfalvi Rózáról írt műve. Olvashatunk Wass Albertről, aki a szerző szerint „lehetne a nemzet lelkiismerete”. Földesdy Gabriella így jellemzi az írót: „Szépirodalmi műveinek nem elsősorban irodalom-esztétikai jentősége van, inkább a hazaszeretet sugallata, közösségteremtő ereje nagy”.

A hátralévő írások színészekről, színházakról, illetve színházi emberekről szólnak. A már említett Róza leányasszonyról (Laborfalvi), aki a magyar színészet hőskorának kiemelkedő tragikája, a királynői termetű és megjelenésű Lázár Máriáról, valamint a magyar hangosfilm cica-kedvességű egykori sztárjáról, Szeleczky Zitáról. Utóbbi színésznő életútja 1945 után Amerikában folytatódott: a magyar szó hivatott őrzője, tolmácsolója volt, aki emigrációs éveiben az amerikai kontinens sok városában fellépett magyar versekkel, dalokkal, őrizve a magyar kultúra emlékét. A könyvben felvetődik a kérdés: az 1990-es években hazatért Szeleczky Zita miért nem kapott régi színházában, a Nemzetiben ugyanolyan fellépési lehetőséget, mint pályatársa, Szörényi Éva?  Az erre adott válasz már ismerős lehet: a politika számos esetben akadályozza kiváló emberek megismerését. Igazi értékeik eltűnnek, elfelejtődnek, a könyv szerzője éppen az efféle elfelejtett értékeket akarja most is felszínre hozni, megmutatni.

Egy erdélyi magyar színészházaspárt ismerhetünk meg a könyvből. Varga Vilmos és Kiss Töréki Ildikó nagyváradi színházalapítását és magyar irodalmi estjeiket. E két művész az 1990-es években a pestszentlőrinci unitárius egyház meghívására kiváló irodalmi műsorral lépett fel Magyarországon, több helyen is. (Varga Vilmos 2015-ben váratlanul elhunyt, nem sokkal a Litea könyvesboltban történt könyvbemutatója, méltatása után).

Végül néhány rövidebb írás szól Bródy Sándor kolozsvári éveiről, a japán kabuki színjátszásról és a londoni Globe Színház 20. századi rekonstrukciójáról, Németh Antal és Ambrus Zoltán színigazgatói működéséről.

Ez a könyvismertetés nem tudja bemutatni a kötet mind a 21 írását, visszaadni hangulatát, pusztán figyelemfelkeltés a szerepe.

Összegezve a leírtakat, Földesdy Gabriella könyve élvezetes olvasmány, elvezeti az olvasót a színház és az irodalom néhány kevéssé ismert fejezetébe, nem mellesleg felhívja a figyelmet arra, hogy a tehetség, kiváló emberi magatartással karöltve, a legértékesebb adomány, ez számít, és nem a politika efemer értékítélete, amely letaszít és felemel művészeket, igazságtalan mércével mérve.

(Földesdy Gabriella: Esszék, tanulmányok. Arad, Kölcsey Egyesület, 2020, 186 p.)


♣    ♣    ♣

 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©