Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

KÖNYVESPOLC

Tárkányi Imre

Öt év színikritikái (2014–2019)

Földesdy Gabriella kötete

A vaskos kötet a szerző utóbbi öt évben látott budapesti, néhány vidéki és külföldi színházi előadásokról írt ismertetéseit, kritikáit tartalmazza. Összesen 171 előadás került be a kötetbe. A nem kis teljesítmény jelzi Földesdy Gabriella érdeklődését jelen színházi életünk iránt. Az írások többsége megjelent a Klárisban, amelynek színházi rovatvezetője a szerző, de vannak benne más lapokban napvilágot látott kritikák is.

Színikritikát írni nem könnyű feladat. Felkészültség, darabismeret, az előadás elemzése, a színészek alakításának ismertetése – és bizony időnként a kemény bíráló hang megjelenése teszi érdekessé az írásokat. Neves kritikusok életrajzát olvasva, nem egyszer sértődöttség kísérte munkájukat, az őszinte véleményt.

A szerző követi a jeles hagyományokat, hozzátéve a saját, egyéni stílusát: az alapos, körültekintő ismertetést. Nem csupán kritikát ír egyes produkciókról, hanem színháztörténeti ismertetővel indítja írásait. Az olvasó először „tájékozódik” az illető darab születéséről, a régebbi előadásokról, szereplőkről, amelyek és akik mára színháztörténetté váltak, ám az eltelt évtizedek miatt  legtöbbjéről meg is feledkezett a nagyérdemű. Utána rövid ismertetés következik a szóban forgó színmű cselekményéről. Mindezt úgy „tálalja”, hogy felkeltse az érdeklődést, és ne váljon feleslegessé a színdarab későbbi megtekintése.

Külön téma egy-egy kritikában a színpadi környezet megjelenítése, a mód, ahogyan a díszletek segítik az előadás atmoszférájának megteremtését. Ugyancsak fontos szerepet kap a szereplők ruháinak, kosztümjeinek megemlítése, mert sokszor a jelmez hozzájárul a figurák hiteles megjelenítéséhez. A zenei betét, kísérőzene, aláfestés sem közömbös a színpadi játszás számára, nem egyszer kap fontos szerepet a zenei háttér, népdal, valamely klasszikus mű járul hozzá a mondanivaló megértéséhez. Végül, de nem utolsósorban a szereplők játékát mutatja be a szerző: hogyan viszonyulnak szerepükhöz, miképpen élik át az író, a szerző gondolatait, az előadás mondanivalóját.

Mindez megtalálható az írásokban, ami nem véletlen, mert a szerző 1986-ban színháztörténetből doktorált.

A régi színházlátogató őszinte örömmel és érdeklődéssel forgatja a könyvet. A színházak széles kavalkádja élményt jelent, hiszen az Átriumtól a Vígszínházig érdekes produkciókba kapunk betekintést. A vidéki teátrumok is gyakran szerepelnek: Budaörs, Debrecen, Eger, Kaposvár, Pécs, Kecskemét, Szeged, Székesfehérvár, Dunaújváros, Zalaegerszeg, Tatabánya, kevés vidéki színház marad ki a tudósításból. Szerepel még 3 határon túli színház vendégjátéka, hét külföldi színház produkciójának ismertetése, utóbbiak a MITEM-en szerepeltek a Nemzeti Színház színpadán.

Új színdarabok mellett sok régi klasszikussal és nem klasszikussal is találkozhatunk. Érdekes olvasni az új, eltérő rendezői megoldásokról, amelyek más megvilágításban hozzák a műveket. Olvasás közben felidéződnek a régi színházi emlékek, régi szereplők régi színészekkel, és mi, olvasók összehasonlítunk! Felbukkannak modernebb újrafordítások, új meglepő értelmezések, amelyekre eddig nem gondoltunk. A Nemzeti Színház előadásai közül ilyenfajta újdonság volt az Éjjeli menedékhely, a Szentivánéji álom, vagy a III. Richárd, mostani változataival ismerkedhetünk meg a beszámolóból. A kritikák írója bátran és hozzáértéssel elemzi a bemutatott produkciókat, jelezve a változás mikéntjét: jobban vagy kevésbé sikerült az új köntösbe öltöztetés.

A recenzens számára érdekesség, hogy a színészi alakításoknál számos ismerős művész mellett új fiatal tehetségekkel is találkozunk. Az újdonságok, az új tehetségek azt jelzik, hogy színházi életünk képes mindig megújulni.

A 171 kritika részletes ismertetése lehetetlen, úgy érzem, írásom mégis felkeltheti az érdeklődést Földesdy Gabriella könyve iránt, és nem csupán a rendszeres színházlátogatók körében. Fontos megemlíteni még, hogy a kötet további érdeme a benne elrejtett sok színház-, és irodalomtörténeti vonatkozás, amely így növeli meglévő értékeit.

[Földesdy Gabriella: Öt év színikritikái (2014–2019). Bíró Family Nyomda és Könyvkiadó, Bp.,  2019, 441 p.]

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©