Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

ESSZÉ

Györgypál Katalin

„Minden évvel fiatalabb"

Jó cím, figyelemfelhívó, külön nőknek*, külön férfiaknak**, bár a lényegük azonos. Egy író és egy belgyógyász írták, elsősorban idősebbek számára természetesen (?); akik még fiatalok, miért akarnának még fiatalabbak lenni? – pedig nem így van, húszévesen is lehet valaki testileg-lelkileg "vén". Fiatalodni pedig akárhány évesen is lehet, de nem egyszerre – év, évek (!) alatt azonban látható eredmények érhetők el. Akkor is, ha tesszük, akkor is, ha nem tesszük – utóbbi esetben szinte észrevétlenül kerülünk a negatív spirálba.

Erőnlét. Már a szótő is sugallja. Erő. Izom, izmok játéka, fejlesztése. De semmi sem annyira egyszerű, természetesen ez sem.

Olvassunk hát bele a könyvbe.

Testünk figyelemreméltó képessége, hogy kijavítja és megújítja magát, feltéve, hogy segítünk neki, és nem engedjük szétesni. De nemcsak az író ül túl sokat, hanem szinte valamennyien így vagyunk vele. Óránként pihennünk kellene, felállva – hányan tesszük ezt meg?

A belgyógyász másképp közelíti meg a témát: a szakemberek most (2004-re gondoljunk, amikor ők írták a könyvet) kezdik vizsgálni a sport, a testmozgás szerepét a betegségek gyógyításában. De az érzelmi biológia is egyre több figyelmet kap, bár még nem tudjuk, miként változtatja meg az érzelem a sejtjeinkben is a kémiai összetételt, de a testmozgásról már tudjuk, hogy génszintű változást idéz elő testünk valamennyi sejtjében. (!)

Az évek száma egyre kitolódik, és ezeket az éveket is megélhetjük úgy, hogy jól érezzük magunkat.

Tekintettel kell lenni arra, hogy nő vagy férfi-e az illető – természetesen –, de a „kirobbanó egészség, és a vele járó optimizmus, energia, erő és összeszedettség nemtől független.”

„Az öregedés tudománya” az egyik fejezetcím. Itt az egészséggondozás hiányát írja le az orvos: „megdöbbent, milyen sokan szenvednek mostanában az amerikaiak közt népbetegségnek számító kifejezetten rossz egészségi állapottól. (!) És nemcsak az idősebbek; a tétlenség és a pocsék táplálkozás szörnyű következményei egyre korábban jelentkeznek.” (Crowley 2015: 61.) Magunkról már nem is beszélve.

Talán furcsának tűnik, ahogy megközelíti a témát: „Tavasz a szavannán” – holott: a tavaszi testmozgás – az egykori tavaszi vadászó és élelemszerző fizikai munka – ősidőktől fogva az egyedüli és legerősebb jelzése annak, hogy az élet jó; tavasz van, élni és növekedni kell. (!)

A testmozgás a szervezetben kémiai jeleket küld szét, amelyek arra késztetik a testünket, hogy karcsú, erős és ügyes legyen. Többek között a szív és az érrendszer működése fokozódik, hogy vér és oxigén jusson az izmainkhoz. Az izmok is erősebbek, hajlékonyabbak, mozgásuk összehangoltabb. Az immunrendszer működése fokozódik… de még az agyunk is változik: kíváncsiság, energia növekszik, élénkebbek leszünk.

Karcsú, fitt, boldog, optimista, energikus, túlcsorduló tetterő és életkedv: ilyennek kell(ene) lennünk tavasszal, ilyen a jó élet! Erős, aerob mozgással edzett izomzat, egészséges szív, sovány test (megjegyzem, külön fogyókúra nélkül), jó csontozat, jó immunrendszer, erős nemi ösztön és élénk, érdeklődő, optimista, csoportos munkára teremtett, erős társas hálózatot építő agy. (Még elképzelni is szép.)

És télen – a sötét leírást elhanyagolom, de a lényeg: maradjunk életben úgy, hogy testünkben a létfontosságú rendszerek kivételével mindent sorvadni és pusztulni hagyunk. Nos, ez történik minden krónikus stressz esetén: ez a hatása, azt közli a testtel, hogy a környezet barátságtalanná vált, és hosszú, fárasztó túlélési feladatnak nézünk elébe. Miközben melegben, otthon vagyunk, keveset mozgunk, nincsenek társas kapcsolatok, és sokat eszünk…

A mozgáshiány a pusztulás legfőbb jele – rossz még olvasni is, pedig igaz. Ha nem mozgunk, akkor a test azt gondolja: éhínség van, nincs mire vadászni. Tehát mindennap tenni kell valamit, ami azt közli a testünkkel, hogy tavasz van: napi edzés, napi kiadós séta megfelel.

Néhány mondat erejéig beljebb kell mennünk a tudományba. Csak egy picit: az idegrendszerről és a keringésről van szó. A vér ugyanis információkat is hordoz. A gyulladást irányító fehérjék a citokinek, ezek is hírnökmolekulák. Mindössze kétféle citokin, két mestervegyület létezik testünkben, ezek irányítják a növekedést és a pusztulást valamennyi szövetünkben és sejtünkben. (Nagyon leegyszerűsítve.) Az általuk röviden C-6-nak nevezett citokin-6 a gyulladást (pusztulást), a C-10, azaz a citokin-10 pedig a javítást és a növekedést kiváltó mestervegyület. A C-6 az izomsejtekben és a véráramban jön létre a testmozgás hatására, míg a C-10 kialakulását a C-6 keletkezése idézi elő.

Nyugalmi állapotban vérmeny-nyiségünknek csak a 20 százaléka halad át az izmainkon, egy edzett sportemberben a mozgás hatására ez 80 százalék. Tehát a növekedést előidéző „jó pusztulás” megy végbe. (Nem könnyű megérteni, kétségtelen: a növekedéshez előbb pusztulás kell!)

Ahogy korosodunk, egyre több lesz a C-6, de ezt a krónikus érzelmi stressz is termeli. Annyi viszont nem keletkezik, amennyi beindítaná a C-10-et, mert ahhoz magasabb C-6 szint kell; ennyi csak mozgással keletkezik. Ezért kell mozogni mindennap! A C-10 automatikusan kapcsol be a testünkben egy órával a mozgás után. (Más kérdés, hogy egész pontosan mindezt még nem ismerjük.)

Testünk kirobbanó sebességre, kószálásra vágyik. Mindennap sóvárgunk egy kis izgalom után. De ez a pozitív üzenet a vegytan napi (aznapi) állásától függ! Az élet napi ritmusai és az üzenetek („menekülünk” vagy „legelünk” stb.) összeadódnak. Azokon a napokon, amikor a C-10 jut túlsúlyba, növekszünk. Az ülő életmód, a túltápláltság és a több évtizedes magányos élet csak C-6-ot termel, C-10-et nem. Utóbbihoz mindennapos testmozgás, öröm, játék, elkötelezettség, kihívás és intimitás mindegyike szükséges. Az infarktusok és az agyvérzések 70-80%-át az életmód okozza. Legelőször is a testmozgással megváltoztathatjuk ezt az arányt. A rendszeres testmozgás megváltoztatja vérünk vegyi összetételét, ezzel visszafordítja a pusztulás vegyi folyamatát.

Mozogjunk! De nem mindegy, mennyit, mit és hogyan. Hetente hatszor kell mozogni, ebből négyszer aerob típusú edzéssel, a többi erősítő (súlyzós). Aerob gyakorlat: az a hosszan tartó mozgás, amelynek hatására felmegy és fenn is marad a pulzusszám. Folyamatos, állóképességet feltételező tevékenységek ezek. Akkor hatásosak, ha mindennap csináljuk. De nem kell erőlködni… Csak kényelmesen. Meg kell találnunk a magunknak való szintet – annál kicsit jobban, minthogy unalmas legyen –, és életünk végéig tartsunk ki.

Ne feledkezzünk el a gyógyító sportokról sem. Ezek azok, amik után jobban érzik magukat az ízületeink (kerékpározás, úszás, sífutás, evezés). (Ez a könyv nem szól a keleti mozgásformákról, például a jóga-rendszerekről; ezekről más szakirodalomban olvashatunk.)

Egy gondolat az energia növelésének módjairól: az erősebb testmozgás hatásosabb. Utóbbi cukrot éget, a könnyebb testmozgás zsírt. Az erősebb gyakorlatoktól fittebbek leszünk, a hosszan tartó, könnyű gyakorlatokkal több kitartásra és nagyobb általános egészségre teszünk szert.

Még valami: kizárólag a mozgás szokása és rendszeressége vezethet eredményre. Tehát szokásunkká kell tenni a napi testmozgást (ami nem lehetetlen…)!

Azért vagyunk fáradtak a nap végére, írják, mert nem mozogtunk napközben eleget. Mentálisan, érzelmileg és fizikailag kimerítő az ülő életmód. (Egyértelmű, hogy nem a nehéz fizikai, vagy mezőgazdasági munkát végzőkről beszélünk.)

Mit is mondhatnánk még? Minél rosszabb valakinek az erőnléte és minél idősebb, annál fontosabb, hogy a határain belül végezze a napi gyakorlatokat. (Ám ezek a határok ki is tolódhatnak!)

És ha valaki belejön, megtalálja a számára megfelelő szakirodalmat is. De előbb és közben is – mozogni kell!

Aki csinálja, az tudja és érzi: megéri.


–––

* Chris Crowley–Henry S. Lodge, MD: Minden évvel fiatalabb – nőknek. Park Kiadó, 2015,  408 p.

** Chris Crowley–Henry S. Lodge, MD: Minden évvel fiatalabb. A sportos, edzett és szexi férfi 50 fölött. Park Kiadó, 2013, 336 p.

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©