Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

KÖNYVESPOLC

Barta Magdolna

Keletre, magyar! – A magyar turanizmus története

Ablonczy Balázs könyve

Ablonczy Balázs 2016-ban a karácsonyi szezonra jött ki új könyvével, melynek a sokatmondó Keletre, magyar! – A magyar turanizmus története címet adta. Van az úgy, hogy egy könyv úgy kerül a kezünkbe, hogy egyébként lehet, hogy nem vettük volna meg. Ilyen volt nekem is Ablonczy könyve, mely az év végi kettőt fizet, a harmadik ajándék akcióban jutott el hozzám. Ezek az akciók mindig próbára teszik a türelmes olvasót, hiszen a könyvesboltok rendszerint olyan könyveket raknak egy kupacba, melynél nem könnyű a hármat egyből összeválogatni. A kettő általában gyorsan megvan, de ekkor jön a sakkozás, hogy mégis mit válasszak, mit ne válasszak, de azért ki tudjam használni az akciót, és lehetőség szerint a lehető legjobban járjak a három könyvvel együttvéve. Épp ilyen sakkozásban voltam, amikor a két másik könyv már megvolt, de sehogy sem akart összejönni az áhított harmadik, így a kedvezményhez tartozó könyvlistát újra átnéztem talán kétszer is, amikor ráakadtam a magyar turanizmus történetére. Egyből a keleti nyitás jutott eszembe a cím alapján, mely a politika iránt érdeklődők számára izgalmas lehet, de aki ezt nem követi, talán egyből átsiklik felette, és inkább nem teszi még az internetes kosárba sem a könyvet. Végül én mégis Ablonczy könyvét választottam, és néhány nap múlva már a kezemben tarthattam a neten rendelt három kötetet, melyek közül valamiért épp ezzel kezdtem az olvasást.

Egy biztos, hogy a 19. században indult turanizmust sokan sokféleképpen forgatták ki, és az idők során alakult olyanná, mely a 21. századi ember számára nem kicsit mosolyogtató. A válságok idején az emberben van egy olyan törekvés, hogy találjon magának egy kapaszkodót, mely kiutat jelenthet számára. Valahogy így kezdődhetett ez az eszme is, és épp ezért tér vissza időről időre valamilyen újabb variációban. Nem nehéz megtippelni, hogy egy véget nem érő történetként sokáig jelen lesz még nemzetünk életében. Ablonczy jól tudja ezt, ezért kronologikus sorrendben halad, nem csapong, néha túlságosan is részletekbe menően akar mindent megosztani olvasójával. A populáris stílusban megírt mondatok olvasmányosak, nem érezhető rajtuk a tudományos távolság. Ő maga is arra jut, hogy elég kevés az igazán használható dolog ebből az eszmerendszerből. Ilyenek az építészeti- és a képzőművészeti alkotások, ezeket szépen sorra is veszi.

Utólag már könnyen mondunk ítéletet, hogy ez egy zsákutca eszme volt, mely nem aknázta ki eléggé a lehetőségeit, például az expedíciókat, ezért a vélt keleti őshazáról sem kaphattunk komplexebb képet. Mennyivel gazdagabbak lennénk, ha nem néhány kutatóutat szerveztek volna Keletre, hanem jóval több régészeti kutatás indult volna az elképzelések szerint keleti hazánkban is. Ezt jobban fel kellett volna futtatni, ehelyett maradt az olyan elmélkedés, mely szerint mi majd a turáni népek szellemi vezetői leszünk. Nem a terepen gyűjtöttek anyagot, hanem az íróasztal mögül ábrándoztak.

A 20. század elején teljesen komolyan gondolták, és széles társadalmi réteg hitt a turanizmusban a gépíró kisasszonyoktól a banktisztviselőkön át az ismert politikusokig. Minden társadalmi csoport ezzel akart kompenzálni, főleg a trianoni veszteség után, amikor szinte gyógyírként akarták használni. Ez kedvező időszak volt, hisz akkor érte virágkorát, amikor még nem volt TV, így a felesleges energiákat nem a zajláda nézése kötötte le, hanem az elmélkedés valamiről, ami lufiként néhány évtized alatt kidurrant ugyan, de igaz híveit sohasem vesztette el. A kommunizmus idején persze mindenki igyekezett elfelejteni, hogy ő valójában milyen mértékben volt az előző rendszerben turanista, így maradt az illegalitás az egykori tagok számára. A rendszerváltás után egy ideig elő sem került, majd a kétezres években újra szárnyra kapott, ebben nagy szerepe volt a gazdasági világválságnak is. Előkerültek a korábbi fantazmagóriák, a tudományos alapot is nélkülöző gondolatok, valahogy úgy, mint amikor megvan az ötlet, csak azt ki kéne valamivel tölteni. Sajnos, az esetek túlnyomó részében nem a legjobban sikerült kitölteni, elég csak a sumér-magyar rokonságra gondolni, de az olyan hihetetlenségbe hajló elképzelések, minthogy Jézus pártus volt, ugyanúgy hozzákapcsolódtak az eszméhez.

Talán egy kevésbé tömör szerkezet és jó néhány személy elhagyása, az „inkább a mesélem a történetet, nem pedig mindent beleszuszakolok” jobb elrendezést adott volna. Ettől függetlenül élvezhető, sok olyan dologra rávilágít, amivel a mai kor embere nem, vagy szinte semennyire sem foglalkozik a téma kapcsán. A mai fiatalság a főiskolai tananyagokból vagy itt-ott elkapott mondatokból értesülhet ugyan a turanizmusról, de kötődése csak azoknak lehet, akik esetleg családból hozzák az eszme iránti érdeklődést.

Sokan a turanisták közül a mai napig egy délibábot kergetnek, pedig szükségünk volna arra, hogy sokkal biztosabb pontokon álló tudásunk legyen arról, hogy honnan jöttünk, épp azért, hogy tudjuk, hogy hová tartunk. Az elmélkedés nem rossz, de a turanizmust látva igen káros hatásai lehetnek. Talán ezt belátva, az eszmeáramlat követői a 21. században a régészet felé fognak fordulni, mely költséges ugyan, de képes maradandó és látványos eredményeket produkálni.

(Ablonczy Balázs: Keletre, magyar! – A magyar turanizmus története. Jaffa Kiadó, 2016, 297 p.)


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©