Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

KÖNYVESPOLC

Tóth Attiláné dr.

Egy piaci nap

Závada Pál regénye

Závada Pál megtörtént események irodalmi szintű ismertetésére vállalkozik. 1946 májusában Kunmadarason, majd júliusban Miskolcon zsidókat támadtak meg, betörtek a házukba, kirángatták, többeket meggyilkoltak, másokat súlyosan megsebesítettek. A történelmi adatok szerint abban az időben 16 ilyen eset volt az országban.

Ezeket az eseményeket a feledés kezdte kisöpörni a nemzeti emlékezetből – itt volt az ideje, hogy Závada felidézze azokat.

Remek módszert választott az események ismertetésére és a regényesség biztosítására. A történetet Mária meséli el. Ő a felesége a tanítónak, aki a háború előtt leventeoktató volt, és odaadóan végezte feladatát, az utasításoknak megfelelően. Most őt tartják az események felbujójának, és bíróság elé idézik. Előző politikai megnyilatkozásai miatt már volt bíróság előtt, ezért a felesége félti, nem engedi ki a házból az események napján. Máriát azonban érdekli, hogy mi történik, majd később mágnesként vonzzák már az események. Megdöbbentő szituációkat él át. Földbe gyökerezik a lába, hallván azokat a szavakat, amiket kiabálnak az emberek, és látván azt, amiket tesznek. Naplót készít az eseményekről, ezt ismerjük meg, de nem akkor, amikor írta, hanem később, amikor már neki is gondolkozni kell az eseményeken. Nemcsak Máriának ad időt Závada a gondolkodásra, hanem nekünk is.

A tanító feleségének központi szerepet biztosítani a regényben azért is előnyös, mert ő ebben a faluban született, és mint más olvasmányainkból tudjuk, a tanító és felesége kiemelkedtek a falu lakosai közül, az értelmiséget képviselték. Mária ugyan közvetlenül nem volt érintett, de férje rangja és veszélyeztetettsége miatt érdeke volt, és képes is volt az igazság meglátására és megőrzésére. Egy iskolába járt azokkal, akik most az utcán voltak, hangoskodtak és cselekedtek. Lát a tömegben olyanokat, akik a környező falvakból érkeztek, és olyanokat is, akik idegenek voltak. Mária érdeklődésére az egyik mondja, hogy ő a piaci napra érkezett.

A 78. oldalon ezt olvashatjuk Mária megfogalmazásában: „Soha nem találkoztam még ekkora indulattal, nem láttam ennyire józan eszüket vesztett embereket, ilyen ijesztő erejű, primitív hordát, ahogy nekilódult.”

Závada nem vállalkozik az ügy részleteinek és összefüggéseinek kibogozására, nagy a valószínűsége annak, hogy azt se most, se annak idején nem lehetett teljesen felderíteni. Inkább az objektívnek tűnő leírás az érdeme a könyvnek. Most, amikor vélhetően éppen békében élünk, őrület olvasni, hogy a koncentrációs táborból falujukba visszatérő embereket, zsidókat halálra verik a falu lakói, úgy, hogy még halálukban is meggyalázzák. Teszik ezt azok, akik évtizedekig éltek együtt egymást segítve, egymásra utalva

Számomra az egyik legmegdöbbentőbb rész volt, amikor Mária elmondja, hogy ő is ámulva-bámulva nézte az asszonyok önálló csapatát, akik maguk, kiabálva verték úgy a náluknál idősebb em-bereket, ahogy azt még a férfiak sem tették. Felismerte közöttük a falu fiatal menyecskéit, ismerősöket, akikről el sem tudta képzelni, hogy bármilyen embertelenségre képesek.

Mária egy esetben megpróbál egy idős házaspár védelmére kelni, mert akkor még úgy véli, hogy racionális érvekkel, szóval megállítható a tömeg. Nem sikerül neki, őt is elsodorják, megsérül.

Mária jelen van Pesten az elkövetők és felbujtók (az egyik az ő férje a vád szerint) többnapos tárgyalásán is. A megdöbbentő részek közé tartozik, amit ott tapasztal. Az elkövetők a bíróságon fennen hirdetik, amit tettek, minden részletet elmondanak, mindenre emlékeznek, semmit sem tartanak túlzásnak, vagy megbánandónak.

A tárgyalási megnyilatkozások nélkül talán el lehetne fogadni a tömeglélektan kiváló kutatójának, Elias Canettinek a véleményét és leírását az ilyen helyzetekről. Canetti tömegcsoportosítása szerint az ilyen tömeget, amelyik működött az ismertetett eset során, „hajszoló tömegnek” nevezi. Így jellemzi: „Gyorsan elérhető cél láttán keletkezik. Ismeri a célját, az ki van tűzve és közeli. Ez a tömeg ölni készül és tudja, hogy kit akar megölni. Páratlan eltökéltséggel indul a célja felé. Elegendő közölni ezt a célt, elegendő elhíresztelni, hogy kicsoda vesszen, és máris létrejön a tömeg. A figyelmet az ölésre összpontosítani annyi, mint különlegesen koncentrálni. Az ölésből mindenki részt követel, üt, de legalább látni akarja. A cél (az áldozat) körül sűrűsödik a tömeg. A vállalkozás veszélytelen, mert a tömeg fölénye óriási, az áldozat nem árthat neki.”

Canetti leírása olyan, mintha jelen lett volna ebben a magyar faluban 1946-ban, de nem innen vette az általánosításhoz az alapot, és ez sajnos azt is jelenti, hogy mindig, mindenütt ez a forgatókönyve a pogromoknak. Így folytatja: „A hajszoló tömeg, az ember által ismert legősibb dinamikus egységből, a vadászó falkából lett.” Canetti szavaiból következtetve azt gondolhatnánk, hogy az ilyen tömegnek a tagjai elveszítik emberi mivoltukat, és szeretnénk hinni, hogy ez csak arra az időre érvényes, amikor éppen történnek az események. A tárgyaláson elhangzottak azonban arra utalnak, hogy a mag – amire épülhet a pillanat, amikor elhangzik a hajszoló tömeg célja, és mindenki úgy viselkedik, ahogy Canetti definíciójában leírja –, már az egyénben benne él és él tovább is. Fontos megérteni, hogy bár a tömeg sodor, vonz és fölénye az adott pillanatban óriási, ez a fölény elfedi az egyént, meggondolatlanná teheti – mégis az egyén felelőssége megkerülhetetlen, mert a tetteket végül is egyének követik el.

(Závada Pál: Egy piaci nap. Magvető K., Bp., 2016, 222 p.)


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©