A Kláris
színházi rovatának vezetője, Földesdy Gabriella összegyűjtött
írásait, kritikáit olvashatjuk a Körkép színházi
estékről c. új könyvében. A
legtöbb mű a lapunkban jelent meg, vagy a Kláris honlapján, de
van, amelyik itt lát először napvilágot.
Földesdy Gabriella valódi kritikus. Tud lelkesen elismerő
szavakkal, mondatokkal tudósítani egy-egy
előadásról, de nem rejti véka alá, ha
hibákat, hiányosságokat vél felfedezni.
Írásai rendszerre épülnek. Mindenek előtt
rövid tájékoztatókat kapunk az
előadások, egy-egy klasszikus mű
„előéletéről”, a korábbi
bemutatókról. Rövid áttekintést
nyújt a darabok rövid tartalmáról –
figyelve arra, hogy ez az ismertetés ne tegye
érdektelenné a megtekintést. Nagy figyelmet
szentel a rendezői munkára. A klasszikus műveknél
megtudhatjuk, hogy miképpen változott a koncepció
– előnyére, vagy hátrányára –,
és kiemeli az új rendezői felfogásokat. Sokszor
egyetért az újszerű megoldásokkal, néha
azonban elítélően nyilatkozik róluk.
Említésre méltó, ahogyan leírja a
díszletek és a jelmezek
megvalósítását, jelezve, hogy mennyire
fontos az előadás szempontjából a megfelelő
és az adott kort bemutató díszlet, vagy a
szereplőkre jellemző jelmez. Földesdy Gabriela itt is
bátran rámutat néhány
előadásnál tapasztalható ellentmondásra,
amely zavarja a nézők élvezetét.
Végül, sok kritikussal ellentétben, nemcsak
felsorolja a szereplőket, hanem elemzi is játékukat. A
színész számára ugyanis – bár
sokszor lekicsinylően nyilatkoznak a kritikáról –,
mégis nagyon fontos lehet az értő és nem
sértő visszajelzés, az, hogy játékukat
nagyra értékelik, vagy felhívják
figyelmüket a hiányosságokra. Ezekben az
írásokban hozzáértéssel és
kellő empátiával elemzettek a bemutatott előadások
és a színészi játék. Tudom,
hogy a néző nem mindig ért egyet a
kritikával, mégsem lehet figyelmen kívül
hagyni az ilyen értő és tárgyilagos
elemzéseket, tudósításokat.
Külön figyelmet érdemel a kötet
végén néhány színházi
témájú könyv ismertetése, vagy
más, e témában – máshol még
meg nem jelent – írás. Kettő a Füredi Históriában
látott napvilágot. Az első Kosztolányi Dezső
és a színésznő, Harmos Ilona, a költő
későbbi feleségének
találkozásáról, szerelméről
nyújt tájékoztatást. A másik
írás egy 1943-as balatonfüredi
színházi előadásról szól, amelyet
Németh Antal, a Nemzeti Színház igazgatója
nyitott meg. (Földesdy Gabriella más, kitűnően
megírt művében bővebben is foglalkozik az egykori
kiváló igazgató, Németh Antal
személyével.) Az idézett előadás a
füredi fürdőkultúra és a reformkori magyar
színjátszás emlékezetes ünnepe volt.
Két könyvismertetés a szerző
tollából: a remek színművész, Huszti
Péter Kik vagytok, hé!
című könyvét mutatja be szemléletesen, amely
a művész nagy alakításait és felejthetetlen
partnereit idézi. Pusztaszeri László viszont a
háború alatti korszak kedvenc
dívájáról, Szeleczky Zitáról
írt beszámolót. Sajnos, igaz a
megállapítás – melyet Földesdy
Gabriella is említ –, hogy a kedves Szeleczky Zita
hazatérése után nem kapta meg azt az
elismerést, amelyet színészi
pályafutása és kényszerű
emigrációja, a magyar nyelv ápolása
után megérdemelt volna… Udvaros Béla, az
Evangélium Színház
alapítója-művészeti vezetője ugyancsak
könyvben adózott Moliere emlékének. Erről a
kiadványról is beszámol Földesdy Gabriella,
értékelve a remek életrajzot és az
előadásokról szóló
„tudósítást”, anelyet Udvaros
Béla hézagpótló művében az
olvasók elé tárt. Végül érdekes
– némi vitára ingerlő – írás
szól Csáki Judit könyvéről, amelyben
Alföldi Róbert igazgatói munkáját
foglalta össze, elemezve a Nemzeti igazgatójának
tevékenységét, színészi és
rendezői alkatát. Földesdy Gabriella elismeri Alföldi
erényeit, de érezhetően túlzásnak tartja az
igazgató-váltás körül kialakult
felháborodást. Megemlíti, hogy a leváltott
igazgató számos rendezői megbízást kapott
azóta, és külföldi meghívások is
elismerik tudását. Végül arra a
megállapításra jut, hogy a Nemzeti
Színház volt, van és – talán –
lesz is még egy darabig, a kérdés, hogy meddig?
És rezignáltan teszi hozzá: esetleg a
színház úgy lesz nemzeti, hogy
igazából nemzetietlenné válik. Talán
ezzel a „jóslatával” lehet vitatkozni…
Mindent összevetve, rendkívül színes,
sokoldalú, a jelen színházi életünket
bemutató könyvet kaptunk kézbe Földesdy
Gabriella új művével, amely a színházat
szerető néző számára nyújt kitűnő
„eligazítást”.
(Földesdy Gabriella:
Körkép színházi estékről.
Színikritikák és egyéb
írások. Uránusz könyvek, URÁNUSZ K.,
Bp, 2014, 294 p.)
♣ ♣
♣