Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

ESSZÉ

Györgypál Katalin

„Mindent nekem!”

A szükségletek fogalmával, mibenlétével rengeteg kutatás és szakirodalom foglalkozik. A legismertebb máig a Maslow féle szükségletpiramis: „A piramis alján az alapszükségletek, a létfenntartáshoz kapcsolódó szükségletek helyezkednek el. A létfenntartás megteremtése magával hozza a biztonsági szükségletek kialakulását: ez a megszerzett javak megóvását, védelmét jelenti. A szociális szükségletek az ember társas lény mivoltából fakadnak. A szociális szükséglet kapcsolatteremtési, összetartozási szükséglet. Ennek kielégítése érdekében törekszik jó családi, érdeklődésének, gondolkodásmódjának megfelelő baráti, munkahelyi kapcsolatokra. Az ember igyekszik megtalálni helyét a többiek, a társai között, ebből fakad az elismerés iránti szükséglete: igyekszik elfogadtatni magát, elismertetni egyéniségét, képességét, rátermettségét. A pirmis csúcsán az önmegvalósítás szükséglete áll. Az emberek egy része erős késztetést érez arra, hogy képességét, tehetségét maximálisan kihasználja.”(1)

Általában az alacsonyabb szintű igényeket előbb kell kielégíteni, mint a magasabb szintűeket. Pl. ha valakinek nincs ruhája és éhezik, akkor kevésbé valószínű, hogy az önmegvalósítás lesz (pl. művészet) a legfontosabb számára. (Bár láttunk már hajléktalant szépirodalmat olvasni a parkban. Hányszor kérdezzük meg tőlük, igazából mire van, lenne szükségük?) Általában mindig többet (vagy mást) akarunk. Sokkal több módja van a magasabb szintű igények kielégítésének, mint az alacsonyabb szintűekének. Végül: az ember számára fontos, hogy érezze: szükség van rá. Minden ember azt szeretné, ha egyénként kezelnék. Meg kell adni neki a felelősségvállalás lehetőségét. (2)

De mi igazán szükséglet, mi szükséges igazán? Mi lehet valós szükséglet? Erről általánosságban nehezebb beszélnünk. „Kinek mi.” Nagy mértékben függ az egyéntől: korától, élethelyzetétől, környezetétől.

Álmodjunk. Mindenki egyformán él (egyformán szegény), de szükségük lenne – templomra (vagy szentélyre, minaretre). Ez csak akkor lesz, ha összeadják a pénzt, erőforrást, ha tudják. Vagy szükségük lenne gyárra, gyári termékekre… Ez is csak akkor lesz, ha összeadják a „rávalót”… Hacsak valamiféle csoda nem történik, ez egyszerűen illúzió, ha mindenkinek csak a legszükségesebb áll rendelkezésére egész élete során. Lenne fejlődés? Nem valószínű. Szükséges a fejlődés? – ez már bizony vitatható. Gondoljunk a fenntartható fejlődés problémájára. (Leegyszerűsítve: Afrika is úgy akar élni, mint Nyugat-Európa, de ma úgy tűnik, ez nem megvalósítható.)

Évezredekig megvoltunk mobiltelefon nélkül. És ma? Alapvető szükségleti cikké vált. Hátterében óriási modern iparral. Ma már nem merjük azt mondani, hogy nem kell a mobil, nem kell az internet, nem kell a mosógép… vagy az eldobható pelenka. Miért is kellene mondjuk házi „őrlőkő” gabonaőrléshez? – Afrikában bezzeg sok helyen nagyon is. Az alapvető, valós szükségletek egy része változik földrajzilag is, történetileg is. De az alapvetőek aligha: enni, inni, aludni feltélenül szükséges az élethez.

Óhatatlanul beugrik József Attila ismert versének híres két sora: „Ehess, ihass, ölelhess, alhass! / A mindenséggel mérd magad!” (Ars poetica) Mert nem elég az alapvető fizikai szükséglet kielégítése (a piramis alja). Kell más is, több, szebb, nagyobb, érdekesebb…

Sokan sokszor mégsem ismerik fel alapvető valós szükségleteiket. Éhesnek hiszik magukat, holott inkább csak szomjasak. Szexre gondolnak, holott néhány jó szóra, gyengédségre vágynak. Sok-sok pénzre gondolnak, nyugalom és biztonság után vágyakozva.

És sokan sokszor nem merik, félnek kimondani igazi vágyaikat, mert úgy érzik, nem kaphatják meg, vagy kiszolgáltatottá válhatnak, kinevetik, megvetik őket érte – vagy csak félnek mindettől. És kielégítetlenek maradnak egyszerű emberi valós vágyaik, szükségleteik a kapcsolódásra, szeretetre, barátságra…

Igen, van, akinek mindig mindenből csak a „legjobb jár” – hite szerint, még akkor is, ha igazából nem is kell neki. Mert igazából, valóságosan nem az a szükséglete. Kishitűsége helyett nagyobb önbizalomra lenne szüksége, amit csoda-autótól, háztól, bármitől remél, saját fejlődése helyett.

Közismert dolog, hogy a szülők jó szó, törődés, „minőségi idő” helyett tárgyi ajándékokat vesznek a gyereknek, aminek negatív hatása megmutatkozik a mai társadalomban, és feltehetően a következő generáció is ezt viszi tovább, mert ezt „tanulta”.

Vagy a gyerek inkább „rosszalkodik”/beteg, hogy legalább ezért odafigyeljenek rá, törődjenek vele egy kicsit.

Vagy a nő arra vágyik, hogy elmondhassa mindazt, ami a szívét nyomja, anélkül, hogy társa közbevágna, és meg akarná oldani a problémáit. A férfi viszont egyáltalán nem beszélni akar: ő elismerést akar, azt, hogy elfogadják, vagy ha fáradt, egyedül szeretne maradni egy ideig. (3)

És talán a legbanálisabbnak tűnő kérdés: mennyi ételre van igazából szükségünk? Az általános túlsúlynak elsődleges oka a túl sok bevitt étel. Mennyi a valós szükséglet sóból, cukorból?!

Valós szükséglet lehet pl. kinek a jóga, kinek a futás. Néhány perces reggeli torna valóban megalapozza aznapra a belső tartást.

Valós szükségletnek gondolom az öregedés témáját, kortól függetlenül. (Reméljük, minél több mai fiatal fog megöregedni!) Az öregedés „ellenszere” leginkább a mentális kondíció, a testi kondíció és a külső. Az „örökké fiatalnak maradni” illúzió helyett az, hogy mindig jól érezzük magunkat a bőrünkben.(4)

Kiemelném még az érzelmi szükségleteket. John Gray ezt mondja: „Hét alapvető érzelmi szükséglet, illetve magatartás létezik, amely nélkülözhetetlen egy igazán szeretetteljes és érzelmileg támogató kapcsolat létrehozásához: szeretet, törődés, megértés, tisztelet, megbecsülés, elfogadás és bizalom.” (5) Ennél valóban egyszerűbb (sok) pénzt adni, mondjuk egy kiadós vásárláshoz a plázában. A váláshoz azután már egyenes út vezet.


Források:


(1) Wikipedia

(http://hu.wikipedia.org/wiki/Maslow-piramis)

(2) uott.

(3) John Gray: Mindegyik mást akar. Édesvíz K., Bp., 1999

(4) Mireille Guiliano: A francia nők nem ráncosodnak. Athenaeum, Bp., 2014,

(5) John Gray, 200. p.


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©