Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

KÖNYVESPOLC

Tárkányi Imre

Kanyargós ösvényeken

Regényi Ildikó kötete


Érdekfeszítő, tanulságos könyvet írt Regényi Ildikó: a Kanyargós ösvényeken egy hosszabb, ún. kisregényt és számos rövidebb prózát tartalmaz. A kisregény tulajdonképpen családtörténet, de hiteles korrajznak is tekinthető: az elmúlt hetven év izgalmas és őszinte története, három leány-asszony életének fordulatos megörökítése. A három Lucia: az erdélyi, félig román származású, magyarul nem tudó Kürtös Lucia, a leánya és az unokája. Kürtös Lucia Erdély visszacsatolásakor a zsibói pályaudvarparancsnok-ezredes gyermekei mellé kerül pesztrának. Megtanul magyarul, miközben a gyerekek rajongásig megszeretik, a rátarti, nagyúri csa1ádbó1 származó feleség rendszeresen megalázza, és nem veszi emberszámba. Mégis együtt menekül a családdal 1944-ben a front elő1. Az ezredes hadifogságba esik, csak jóval a háború befejezése után kerül haza. Lucia már felnőtt nőkent elhagyja a családot, se1yemgyárba kerül, és munkásszálláson lakik. Szakérettségi után üzemi meós lesz. Az öntudatos, fiatal lány megismerkedik az Ikarus gyár zenebarát dolgozójával, akivel 1952-ben házasságot kötnek. Életüket végigkíséri a szépen harmonikázó férj kedvenc száma: „Melletted nincsenek hétköznapok…” A pestszentlőrinci kis házban élnek boldogan, megküzdve ezért a boldogságért. 1953-ban megszületik kislányuk, akit Lucalucának becéznek. A rendkívül jól tanuló kislány 1974-ben Budaörsön kezdi meg óvónői pályáját. A szülők és a gyerekek rajonganak a szép és mindig mosolygó óvónéniért. Egy idős, sváb néninél talál otthonra, aki éberen vigyáz a fiatal lány „erkölcseire”. Lucaluca csak a hivatásának él, a szerelem egy törökbálinti villanyszerelő-kisvállalkozó személyében jelenik meg az életében. Kovács Péter felesége lesz, boldogan gyűjtik kis pénzüket, és 1982-ben új lakásba költöznek. Nemsokára megszületik leányuk, Kisluca. Kisluca sudár, szép leány lesz, anyjára és nagyanyjára hasonlít. A kilencvenes évek végén megkezdi egyetemi tanulmányait. Ő is szorgalmas, igyekvő – és komoly teremtés. Egy balatoni nyaralás közel hozza Ferihez, aki azonban angliai ösztöndíját „felcseréli” ezzel a kapcsolattal.

Kisluca csalódása fájdalmas, és a tanulásba menekül. A család – immár a szeretett nagypapa nélkül – felejthetetlen kirándulást tesz Erdélyben. Kürtös Lucia újra látja fivérét és annak családját, és a technika segítségével, az interneten Kanadában élő rokonságát is megismeri. Kisluca ennek hatására végzi el az idegenvezetői iskolát. Drezdai útja alkalmával a mackós külsejű, magyar származású fiatalember, Hans Brauer végre számára is az „igazi”. Hansi sikeres vállalkozó, de a fiatal pár nem utazik a fiú szüleihez: Kisluca gyereket vár. És megszakad a fonal: kisfiuk születik. Az ifjú apa válaszút előtt áll: édesapja szeretné, ha átvenné a vállalkozását. A kicsit végül is a nagyszülőkre hagyják, és néhány hónapra Németországba utaznak. Itt ér véget a történet, amely az írónő és Kisluca véletlen találkozásából született. Mert Regényi Ildikó gyerekkorából emlékezett Kürtös Luciára, a kis pesztrára! Akire hasonlított – és nem csupán külsőleg – Kisluca is. Ennek a találkozásnak eredménye ez a kisregény, amely híven követi a lányok-asszonyok viszontagságos életútját. E három női figura belső tartása szemléletesen jelenik meg az olvasó előtt. A Luciák céltudatos, szeretetre vágyó nők. Az igazi társat éppen ezért nehezen ta1álják meg. Családi életükre jellemző a szeretet, a biztonság, amelyet nyújtanak a családnak. A kisregény aprólékos gondossággal jellemzi a kort, amelyben éltünk és élünk. A három Lucia története elvezet a háború alatti évekbe. Megmutatja az „előkelő” osztályok viselkedését egyszerű embertársaikkal szemben. Azt a gondolkodást, amelyben csak a származás, a vagyon számít.  Lucaluca története már egy új világba viszi az olvasót: a feltörekvő, tanulni vágyó fiatalok világába. Kisluca pedig már egy legújabbkori ifjú leány: felszabadult, önálló életet él, és kevésbé szereti, ha korlátozzák a felnőtté válását. A férfi szereplők – az erdélyi öreg szolga, az udvarlók-férjek, a csalódást okozó fényképész srác – csupán mellékszereplők a történetben. De nélkülük szegényebb lenne a kisregény.

A recenzens örömmel ír hosszabban a három Lucia történetérő1, bár Regényi Ildikó további prózái is rendkívül érdekesek.

Útikalauznak tűnnek, egyben elvezetnek a mondák világába a kárpátaljai utazás során szerzett élményei.

Meghatóan és végtelen szeretettel írja meg emlékezését elhunyt férjéről, Kende Sándor íróról. A szikár első rész után, amely az író pécsi tevékenységét mutatja be, őszinte szavakkal emlékezik találkozásukra, a vonzalomra, amely az idősebb és már háromszor is nősült íróhoz fűzte – túl az irodalmi érdeklődésen. Természetes, hogy a „Papa” bemutatása mellett saját céltudatos életét – a tanulás és a tanári pálya pillanatait – is felvillantja az írónő.  És mint feleség ma is ápolja Kende Sándor emlékét egykori lakóhelyükön, Budaörsön és a Krúdy Gyula Irodalmi Körben, amelynek Kende Sándor is alapító tagja volt.

Egy másik emlékező írás Román György festőművészről, a barátról szól, erről az egyéni és talán kevésbé ismert művészről, akinek Kati leányával sokáig laktak egy lakásban, őrizve a festő emlékét, munkásságát is.

József Attila szobrának tervezett eltávolítása, áthelyezése nagy vihart kavart az utóbbi időben. A méltóságteljes tiltakozók között Regényi Ildikó is megjelent, és a könyvben felvillantja a nagy költővel szolidáris emberek őszinte és felemelő megmozdulását, akik versekkel, vagy némán tiltakoztak a szobor áthelyezése ellen.

Néhány novella zárja a könyvet, ismét emlékezésekkel és tanulságos történetekkel.

A kötetet számos fotó is kiegészíti, köztük az ifjú és boldog író-párral: Kende Sándorral és Regényi Ildikó mosolygós arcképével.

(Regényi Ildikó: Kanyargós ösvényeken. F-f. és színes illusztrációkkal. Optima Téka Kiadó, Bp., 2012, 200 p.)



♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©